Allelfrequenties bepalen uit fenotypes?

Gegeven is dat een losse oorlel (L) dominant is over een vaste oorlel (l). In een populatie van 100 mensen komt een losse oorlel 60x voor en een vaste oorlel 40x. Hoe kun je hieruit de allelfrequenties berekenen? Het antwoord moet zijn dat L 0,37 en l 0,63.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
1.5K
erotisi
7 jaar geleden
4/10 en daar de wortel van = 0,63

Het beste antwoord

Als je dus weet dat 4 van de 10 l is en je weet tevens dat fenotype l alleen kan ontstaan door twee recessieve allelen l, moet dus het kwadraat van de allelfrequentie l gelijk zijn aan 4 op 10.

Dus qxq=0.4
Wortel 0.4 = 0.63
Want 0.63 x 0.63 = 0.4 is 4 op tien

Toegevoegd na 4 minuten:
Als het totaal 1 is dan moet je daar vervolgen voor L gewoon de l van 0.63 aftrekken is 0.37
erotisi