Welke stoffen in urine zijn er de oorzaak van dat je urine kunt opsporen met UV-licht?

Urine bestaat uit vele soorten stoffen, maar welke ervan zijn voor de echte schoonmakers een hulpmiddel?

erotisi
7 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Antwoorden (1)

Fosfor, voornamelijk. Geldt niet alleen voor urine trouwens, maar zowat alle lichaamsvloeistoffen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Natuurlijk , de naam zegt het al.
Thecis
7 jaar geleden
En in welke stoffen komt dan zodanig veel fosfor voor dat dit voor het fluorescerende effect zorgt?
Thecis
7 jaar geleden
Sorry, mijn fout. Natuurlijk vergeten dat fosfaatzouten ook in urine voor komen. Maar ik denk dat een andere stof voornamelijk verantwoordelijk is voor het oplichten onder UV licht
BarendV
7 jaar geleden
Bloed kun je niet zomaar opsporen met UV-licht. Pas als je er luminol op spuit lukt dat wel en anders zie je alleen maar contrasterende zwarte vlekken op een bijvoorbeeld met bleekmiddel behandeld laken dat wel oplicht. https://nl.wikipedia.org/wiki/Luminol
erotisi
7 jaar geleden
Welke stof Thecis? Stikstof (totaal) 7,0 - 20 g
- aminozuur 0,15 - 0,30 g
- ureum 12 - 35 g
- NH3 0,6 - 1,2 g
- creatinine 0,8 - 2,0 g
- urinezuur 0,3 - 0,8 g
- hippuurzuur 0,7 g
Chloriden 10 - 15 g
Fosfor 1,2 g
Zwavel (totaal) 1,2 g
- anorganisch 1,0 g
- etherisch 0,1 g
Natrium 2,5 - 4,0 g
Calcium 0,1 - 0,3 g
Kalium 1,5 - 2,0 g
Magnesium 0,1 - 0,2 g
pH