Zijn mensen de enige dieren die een fase zoals de "puberteit" door gaan?

Of zijn er andere dier(en)(soorten) die ook een vergelijkbare ondergaan? Zoals een groei speurt? Emotionele , sociale verandering?

Toegevoegd na 1 minuut:
Vergelijkbare fase ondergaan*

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
1.6K
Ritsuka
7 jaar geleden
uit persoonlijke ervaring weet ik dat in elk geval ratten en honden dit ook hebben.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Uit de literatuur wet ik dat mensapen ook duidelijk een puberteit kennen.

Het beste antwoord

Alle sociale dieren (dieren die in groepen leven) maken een puberteit door. Een belangrijke fase van fysieke en mentale veranderingen, die dient als voorbereiding op de volwassenheid. Dan moeten ze zelf keuzes kunnen maken, weten te overleven en nakomelingen kunnen grootbrengen. En juist gedurende de puberteit leren sociale dieren dit alles. Ze moeten grenzen opzoeken om volwassen te worden. Daarom groeit het hersengedeelte waar de emoties huizen het eerst en blijft het verstand nog even achter. Anders zou de durf om grenzen op te zoeken er niet zijn.
fremar
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En vooral bij mensapen is die puberteit vrij nauwkeurig waar te nemen. Hoewel, bij honden geloof ik ook wel redelijk.
jodyenboyke
7 jaar geleden
+