Aders lijken blauw vanwege de eigenschappen van licht. Slechts bepaalde delen van het licht dringen door de huid heen en reflecteren op de aders. Alleen hogere golflengten maken de aders zichtbaar. Blauw is een van de belangrijkere kleuren uit de hogere golflengten, daardoor lijken je aders die kleur te hebben. Maar als een ader blootgesteld wordt, blijkt hij gewoon rood te zijn.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Hier een verhandeling die daarop in detail ingaat.
Het vertalen van dit lange verhaal is me teveel werk, daarom volsta ik met een link:
AWM
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor de niet Engelstaligen: Bloed is altijd rood. Ook ziet het in een biologie boek eruit dat zuurstofrijkbloed rood is en zuurstofarm bloed blauw, dat is niet in het echt zo. Zuurstofrijkbloed is wel iets donkerder (rood) door de binding van het zuurstof aan het hemoglobine. Het is afhankelijk van de diepte van de ader: Heel dicht tegen de huid wordt vooral het blauwe licht geabsorbeerd en het rode licht weerkaatst. We zien de ader als rood. Als de ader dieper ligt, dan wordt zowel het rode als blauwe licht geabsorbeerd, maar blauw licht dringt wat minder diep de huid in en we nemen het bloedvat als blauw waar. Nog dieper in de huid wordt al het licht gerefelecteerd en zien we de ader helemaal niet. Dat we alleen aders blauw zien, is simpeler. De slagaders liggen te diep. Aan de oppervlakte zijn alleen haarvaten en aders te zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed gedaan Som !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O ja Antwoordman ook voor het zoeken van het zeer precieze artikel.
AWM
13 jaar geleden
Dank je. Som en ik hebben nu al twee minduimpjes ervoor ontvangen. Dus dat zit wel goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk omdat je alleen de link gaf, maar dat was niet waarom ik het vertaalde. Het is m.i. een goede link en een goed antwoord. Omdat het alleen de link geeft vind ik het persoonlijk geen plusje waard, maar het is wel het goede antwoord op de vraag.
AWM
13 jaar geleden
Een minnetje is weer wat anders. Ik ben blij dat jij de moeite hebt genomen om het e.e.a. te vertalen, ik kwam er niet aan toe. En lappen Engelse tekst worden niet op prijs gesteld hier...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ter compensatie dan. Ik ben het met je eens dat copy/pasten ook niet volstaat. Misschien kan je de link met Google vertaalservice erbij geven, dan kan je kiezen voor de kromme, maar wellicht leesbare vertaling of de originele. Het artikel zelf is best duidelijk verder. Ik mag hopen dat dit als beste antwoord wordt gekozen.
AWM
13 jaar geleden
Oh, maar die vertalingen maken het echt ook alleen maar erger. Die zijn zo slecht. Ik moet voortaan gewoon even de zaak samenvatten in een paar Nederlandse zinnen, dat doe ik vaak, maar kwam er dit keer niet aan toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen probleem.
er is bloed war zuurstof in zit en waar géén zuurstof inzit!
blauwe aders zijn voor bloed waar géén zuurstof inzit
er zijn ook rode aders
die zijn voor bloed met zuurstof
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op een tekening ja, in je lichaam zijn ze allebei toch echt rood.
Hij bedoeld dat je aders op je pols bijvoorbeeld blauw lijken door je huid heen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eens, bloed uit een ader is ook rood. Die uit een slagader iets donker rood, maar zelfs dat verschil is niet heel goed te zien meen ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@RobindeJ: Je hebt over je hele lichaam slagaders, haarvaten en aders lopen. Een slagader voert zuurstofrijk bloed aan, die vernauwt zich in de talloze haarvaatjes waar de zuurtsof wordt afgegeven aan de weefsels en het zuurstofarme (niet zonder zuurstof) bloed wordt verzameld in de aders die terulopen naar het hart. Waar het om gaat is dat dit in plaatjes in biologieboeken vereenvoudigd wordt weergegeven met kleurtjes (blauw en rood).
Omdat een deel van de kleur door de wand van de ader en de huid wordt geabsorbeert blijft uiteindelijk dei donkere blauwe kleur nog zichtbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja idd wat er gezegd wordt, het bloed is rood, ook zuurstofloos. maar door de huid heen lijkt het alsof. je ziet altijd de aders, slagaders liggen te diep. dat betekent niet dat ze misschien ook rood zijn, net zo blauw van buiten.