Is een stuk hout nou dood of levenloos?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
9.7K
kierkegaard47
7 jaar geleden
zo uit mijn hoofd zeg ik: dood. Dood betekent dat het ooit levend is geweest. Een steen is levenloos, omdat die nooit levend is geweest.
Amadea
7 jaar geleden
Zie ook https://www.startpagina.nl/v/wetenschap/biologie/vraag/573161/houten-kastje-dood-levenloos
erotisi
7 jaar geleden
Een voorwerp is een tastbaar en handelbaar levenloos object. https://nl.wikipedia.org/wiki/Voorwerp_(ding)
kierkegaard47
7 jaar geleden
@erotisi, Ik denk niet dat 'levenloos' daar in de specifieke biologische betekenis van 'nooit levend geweest' gebruikt is. Anders zou je een houten pollepel dus bv. geen voorwerp kunnen noemen, (en een metalen wèl) en dat lijkt me evident onzin. Of je moet het al heel specifiek gaan benoemen: de pollepel _als pollepel_ is levenloos, het hout waarvan de pollepel gemaakt is, is echter dood.

Antwoorden (2)

Dood. Alles wat ooit geleefd heeft, gaat dood. Wat dit betreft, is een stuk hout te vergelijken met een biefstuk, dat in de pre-biefstukfase nog een levend beest was.

Toegevoegd na 3 minuten:
Levend hout is er natuurlijk ook: een boom die nog groeit en bloeit.
7 jaar geleden
Het hout is levenloos want het heeft nooit geleefd want het heeft geen stofwisseling gehad want als het dood is dan heeft het wel geleeft want elk individu eindigt met de dood dus het stuk hout is levenloos
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Eigenlijk is dit niet waar.
Een stuk hout komt van een boom, wat valt onder planten. Bomen doen aan fotosynthese wat aangeeft dat het wel degelijk een stofwisseling heeft.
amc
7 jaar geleden
Een boom is een levend organisme en heeft dus wel degelijk een stofwisseling. Door de stofwisseling ( het omzetten van het een in het ander) houdt het zichzelf in stand, kan groeien, kan zich voortplanten en kan zich door natuurlijke selectie aanpassen aan zijn omgeving in volgende generaties. Hij evolueert dus ook.