Wat is dit voor insect?

Ik heb er al 3 in mijn woning gezien, ik weet nou niet wat voor insect dit is, en wat voor overlast dit kan veroorzaken.

Zou dit een plaag zijn?

Toegevoegd na 1 minuut:
http://i65.tinypic.com/2804fgn.jpg

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Eindelijk een keer een goede foto bij een insectenvraag ; alleen al daarvoor een +

Het beste antwoord

Met het wat korte, gegroefde achterlijf (klanders hebben een lang achterlijf en een langere snuit) en afgaande op de vorm van de kop , de voelsprieten en de snuit, lijkt het me een lid uit de familie van de lapsnuitkevers (otiorhynchus) . Donkerbruin tot zwart, en ongeveer 1 cm groot. Het zou een taxuskever kunnen zijn, en die kan wel degelijk schade aanrichten, maar dan vooral in de tuin. Ze zijn goed te bestrijden door het in de grond uitzetten van aaltjes die parasiren op de larve van de kever (net als bij engerlingen). Maar dat is geen doe het zelf-werkje voor zover ik weet.
Ze kunnen in huis terecht komen, maar richten daar onder de kamerplanten in de regel weinig schade aan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Rieneke1
7 jaar geleden
Van mij geen min, maar reken maar dat die rotbeesten tekeer kunnen gaan met je kamerplanten, en ze zelf uitroeien dmv aaltjes is een fluitje van een cent.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, kun je die tegenwoordig zelf kopen ?? Dat is mooi.
Ik dacht ook dat ze wel kwaad konden voor (sommige) kamerplanten , maar de bron weersprak dat. Even getwijfeld, toch maar overgenomen.