Kunnen wij ook leven van alleen rechtsdraaiend voedsel?

Het blijkt dat ons leven eigenlijk alleen bestaat uit linksdraaiende aminozuren.
Dat wil dan zeggen (?) dat alle eiwitten die we binnen krijgen van planten en dieren bestaan uit linksdraaiende eiwitten, maar kan ons lichaam ook rechtsdraaiende eiwitten gebruiken of verteren/functioneren die niet, of worden die door ons lichaam omgedraaid?

Natuurlijk word weleens rechtsdraaiende yoghurt gegeten, maar dat is maar een deel. Ziek wordt je daar vermoedelijk niet van, maar wat als je alleen maar rechtsdraaiende eet?

erotisi
7 jaar geleden
in: Biologie
2.3K

Antwoorden (1)

Het ligt er maar net aan wat er met rechtsdraaiend voedsel bedoelt wordt.

Het klopt inderdaad dat het leven (bijna?) uitsluitend linksdraaiende aminozuren gebruikt. Die linksdraaiende aminozuren worden gebruikt als bouwstenen om eiwitten te maken. Je lichaam is niet in staat om van die rechtsdraaiende aminozuren eiwitten te maken. Als je alleen maar rechtsdraaiende aminozuren binnen krijgt met voeding, zul je dus snel voedingsstoffen tekort komen.

Bij rechtsdraaiende yoghurt staat het rechtsdraaiende op melkzuur. Melkzuur is geen aminozuur, maar speelt een rol in de energie huishouding. Voor mensen zijn daar weer voornamelijk rechtsdraaiende moleculen voor nodig. Zo is de suiker die je in de keuken hebt bijvoorbeeld rechtsdraaiend.