Bloeien kamerplanten evenveel in de zomer als in de winter?

Maw is de hoeveelheid (indirect) zonlicht bepalend voor het bloeien van planten?

erotisi
7 jaar geleden
in: Biologie
1.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je maw klopt niet.
erotisi
7 jaar geleden
Misschien is het wat te beknopt gesteld, maar kun je jezelf wat nader toelichten?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
M.a.w. moet gelijk zijn aan het voorgaande, jij hebt eerder het tegenovergestelde gesteld. Komt veel voor op GV en zorgt voor een probleem in de beantwoording. Zoals jc54 al opmerkt. Je bent snel geneigd de laatste vraag te beantwoorden, wat dan een onjuist antwoord blijkt op de hoofdvraag. Maw is de hoeveelheid (indirect) zonlicht NIET bepalend voor het bloeien van planten?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is nog gekker eigenlijk begrijp ik.

Antwoorden (1)

Ja, de hoeveelheid zonlicht bepaalt de bloei van een (kamer)plant. Dat wil nog niet zeggen dat planten bij veel zonlicht meer bloeien dan bij weinig zonlicht, want je hebt korte-dag planten en lange-dag planten. De ene bloeit bij weinig zonlicht, de ander bij veel.

Toegevoegd na 4 minuten:
Dus eigenlijk is het antwoord op de hoofdvraag nee, en op de toelichting ja.
jc54
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wacht even, het is nog gekker. Het antwoord op de hoofdvraag is niet NEE, het antwoord is dan, dat ligt eraan over welke kamerplant je spreekt. Sterker nog als er gemiddeld evenveel korte als lange dag planten zijn zou het antwoord strikt genomen zelfs JA zijn als je het gemiddelde pakt.
erotisi
7 jaar geleden
Ik vind het al bijzonder te lezen dat er korte en lange dag planten zijn. Hoe zou dat toch zo komen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik weet dat wietplanten zodra ze niet bevrucht(?!) raken enorm gaan groeien naarmate ze minder zonlicht krijgen. De "theorie" is dat naarmate de vruchtbare periode afneemt de bloesem groter wordt om zo meer kans te maken op bevruchting. Wat hier van waar is laat ik in het midden, gezien de bron discutabel is zoals je je voor kan stellen.
erotisi
7 jaar geleden
In onderstaande bron blijkt dat er ook daglengte-onafhankelijke planten bestaan. Die zouden evenveel bloeien in de winter als zomer?! https://nl.wikipedia.org/wiki/Doorschieten
erotisi
7 jaar geleden
Bovendien vraag ik me nog af of het nu het licht zelf is van de zon of de warmte ervan (hoe je dat verschil dan ook weer maakt is wat anders).
Want bij vernalisatie is de kou er de oorzaak van dat de bloeiremming stopt. Door een koude periode wordt een gen uitgezet en verdwijnt de bloeiremming. https://nl.wikipedia.org/wiki/Vernalisatie
erotisi
7 jaar geleden
Met bovenstaande bedoel ik dan dat sommige planten graag in het zonlicht staan, en we weten dat direct zonlicht veel warmte genereert, terwijl de kamertemperatuur hetzelfde blijft.