Hebben pinguïns knieën ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
2.5K
Amadea
7 jaar geleden
Nee. Alleen mensen en paarden hebben knieën.
jc54
7 jaar geleden
Hoe heet dat gewricht dan halverwege de poot bij een mus, een kip, een ooievaar etc. etc.?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Drumstick ?
Althans, waar je de drumstick scheidt van de dij zit toch echt de knie ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een paard heeft geen knieën.
Paarden buigen hun voorbenen over het midden door de verlenging van de middelste teen, de enkels zijn tijdens de evolutie naar het midden van de benen verschoven.
De achterbenen hebben een soort kniegewricht tussen het femur en tibia (tussen bovenbeen en scheenbeen). De kniegewrichten aan de achterbenen hebben ook niet de functie van een knie. Als het paard doezelt staat het op drie benen. Het kniegewricht van het andere achterbeen wordt op slot gezet.

Antwoorden (2)

Ja, ze zitten alleen verstopt onder hun verenpak, en omdat hun pootjes zo kort zijn waggelen ze en lijkt het als of ze geen knieën hebben.

http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/dieren-en-planten/waarom-waggelen-pinguins-zo
jc54
7 jaar geleden
Jazeker, vrijwel alle zoogdieren, amfibieën en vogels (vertebraten) hebben knieën , ze zijn allemaal grofweg volgens het zelfde plan gebouwd. Al zijn ze bij sommigen (vooral vissen en zeezoogdieren) rudimentair aanwezig of zelfs verdwenen.

Maar vogels hebben zeer zeker allemaal nog knieën, zolang ze nog pootjes hebben. Alleen functioneren die vaak wat anders dan bij ons.

Op de afbeelding zie je een pinguingskelet ; waar het pootje uit het bekken komt zit de heup, onderaan raakt de enkel de grond, en daar tussenin zit de knie.

Toegevoegd na 1 minuut:
Krijg de foto niet geplaatst, dan maar een link.....

http://blogimages.bloggen.be/birdyfans/2508015-7d7aadb53b139a91bfae259098510c9b.jpg

Toegevoegd na 5 minuten:
(Iemand enig idee waarom ik er ineens niet meer in slaag een foto te uploaden ??? )