Waarom zijn sommige mensen kietellig en andere niet?

en wat is kietellig zijn eigenlijk en welk nut dient het?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
2.1K

Het beste antwoord

Provine (professor of psychology and neuroscience aan de University of Maryland, die de reactie op kietelen bestudeert) stelt dat de verschillen grotendeels liggen in wie het kietelen doet. Je kunt heel gevoelig zijn - bijvoorbeeld wanneer je op de grond wordt gehouden door een oudere broer, bijvoorbeeld, omdat je er een beetje een hekel aan heeft. Maar als een geliefde je kietelt, dan erger je er helemaal niet aan.

Gevoelig zijn voor kietelen is waarschijnlijk van belang geweest in onze evolutie. Het waarschuwt ons als een giftige schorpioen over je nek kruipt. En de onderdelen die het meeste risico lopen op verwondingen, zoals voeten, borst en armen, behoren tot de meest gevoelige plekken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De éen is er gevoeliger voor dan de ander.
Dat wil zeggen: de één heeft een gevoeligere huid dan anderen. (bepaalde plekjes dan).

Ik kan totaal niet tegen kietelen jammer genoeg. Het wordt tegen mij gebruikt ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het zou kunnen zijn dat sommige mensen een hogere basisspierspanning hebben dan anderen. Hoe hoger de basisspierspanning is hoe slechter dat die persoon tegen kietelen kan.
Een kat kun je niet kietelen, die loopt op den duur verveeld weg...
Je zou voor jezelf kunnen kijken en onderzoeken hoe meer gespannen de persoon is hoe meer dat die reageert op kietelprikkels en omgekeerd...