Kennen dieren medelijden?

Kennen dieren medelijden of is dat enkel een menselijk begrip? Kunnen dieren dus meeleven met een ander dier en voelen wat een ander dier voelt?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
1.7K

Antwoorden (3)

Het is bekend dat moederdieren in veel gevallen treuren als hun "kind" overlijdt. Maar of je dat onder de noemer medelijden kunt scharen???????????
jc54
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik geef het plusje alleen om het minnetje te compenseren. Wanneer leren de Minkukels eens hun minnetje te motiveren? Mijn behoefte het minnetje te compenseren is omdat de vraagtekens in het antwoord terecht zijn. Het zou nl. best kunnen dat het moederdier haar jong als een soort waardevol "bezit" ervaart en dus treurt om het verlies daarvan.
Ik heb ook de pest in als m'n fiets gejat wordt. Ik denk overigens dat bepaalde dieren wel degelijk empathie hebben. Zie verder het antwoord van Erotisi.
Rieneke1
7 jaar geleden
Ik heb niet gemind, maar ik zou dit niet als antwoord, maar als reactie hebben neergezet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+Dieren kunnen inderdaad ongelooflijk diep treuren. Zo zelfs dat zij kunnen sterven van verdriet of heimwee.
Ja, ook dieren kennen medelijden en een soort empathie.

Universiteitshoogleraar Frans de Waal aan de Universiteit Utrecht ontdekte in 1979 in Burgers’ Dierenpark dat ook chimpansees elkaar troosten. Later is troostgedrag in een andere vorm dan omarming en kussen waargenomen bij onder meer olifanten en honden. De Waal en zijn Amerikaanse collega’s gebruikten knaagdieren om te achterhalen waarom dieren dit doen.

Volgens de Waal is er overtuigend bewijs gevonden dat het troostgedrag empathisch gedrag is. Zo zijn er overeenkomsten in bepaalde hersenmechanismen bij empathisch gedrag van mensen en troostgedrag van dieren.

De Waal en zijn collega’s haalden een koppel prairiewoelmuizen uit elkaar, waarbij het vrouwtje vervolgens werd blootgesteld aan een stressvolle situatie. Na de terugplaatsing bleek het mannetje net zo aangedaan als het vrouwtje.

http://www.scientias.nl/troosten-uit-empathie-ook-dieren-doen-het/

Mensapen als chimpansees vertonen soms een sterke onderlinge competitie en ook gewelddadig gedrag, maar blijken ook gevoelig voor het leed van soortgenoten. Onderzoek naar mensapen als chimpansees suggereert dat ook bij dieren empathisch gedrag voorkomt in de vorm van elkaar troosten en herkenning van gelaatsexpressies[5] Er werd ook een vorm van empathisch gedrag bij ratten vastgesteld.[6] Ook zelfherkenning van dieren in de spiegelproef wordt gezien als een teken van inlevingsvermogen bij dieren.[7] Olifanten komen vaak terug op de plek waar een familielid is gestorven. Zij herkennen hun familielid door het uitstekende ruikvermogen dat ze bezitten. Ze kunnen elkaar ruiken tot een afstand van 5 kilometer.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Empathie#Hebben_dieren_empathie.3F

Toegevoegd na 14 minuten:
Zie ook: https://www.ted.com/talks/frans_de_waal_do_animals_have_morals#t-36359
erotisi
7 jaar geleden
Niet alle dieren zullen empathie ervaren. Er zijn echter soorten zoals apen, die dicht bij ons mensen staan, die wel degelijk empathie kunnen voelen.
Kijk maar eens op dit interessante filmpje;

http://www.visionair.nl/ideeen/filosofie/kennen-dieren-moreel-gedrag/

Toegevoegd na 1 minuut:
Het staat onder het korte artikel.
amc
7 jaar geleden
Rieneke1
7 jaar geleden
Ook ratten kennen empathie. Zelfs als ze iets lekkers kunnen eten, bevrijden ze liever eerst een opgesloten soortgenoot. Hoewel ze wel wat harder hollen voor een bekende/verwante rat.
amc
7 jaar geleden
Je weet natuurlijk niet wat er in zo'n koppie van een dier omgaat, het zijn tenslotte geen mensen.Je geeft er dus een menselijke interpretatie aan, die echter in de dierenwereld weer een andere betekenis kan hebben. Misschien is het een instinkt dat het ze zegt dat een soortgenoot die opgesloten zit van geen waarde is om mee te kunnen speuren naar voedsel of niet mee kan verdedigen als het nodig is. Een dier heeft alleen maar overlevingsdrang en is gemaakt om ervoor te zorgen dat er nakomelingen komen, zdoat ze niet uitsterven. Dát zit in hun natuur opgesloten en alleen dat telt voor hen. Elke emotie die wij mensen als zodanig (her)kennen, heeft bij hen misschien een andere betekenis. Toch geloof ik graag dat ook een dier empathisch kan zijn, vooral de intelligentere soorten die met de mensen omgaan. Hoe moet ik het anders zien als mijn eigen hond het voelt als ik me niet lekker voel en even op de bank ga liggen. Ben ik echt ziek, dan zal hij zijn kop bij me neerleggen en me heel zielig aankijken. Hij wil dan niet van mijn zijde wijken, ook al komt iemand met zijn riem aan om mee naar buiten te gaan. Normaliter is het horen van zijn riem al een teken van blijschap bij hem! Je moet hem dan echter echt dwingen om mee te gaan en hij is ook zo weer terug om zijn kop weer snel bij me neer te leggen en te kijken of alles goed is met mij. (^-^)