Hoe groeien zaadjes in een watermeloen?

Er zitten overal zaadjes in een watermeloen, maar waar komen ze vandaan?
Ze groeien niet zoals appels vanuit het klokhuis. Het lijkt bijna als of ze uit het niets bestaan.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
1.7K
Erna55
7 jaar geleden
Veel vruchten hebben andere zaden dan in een klokhuis.
Denk eens aan: sinaasappel, pruim, aarbei, tomaat, komkommer, banaan, druiven, etc.
Die groeien zo.

Antwoorden (1)

Zaad is het vruchtbeginsel en hierin is alles opgeslagen dat bepaalt wat voor soort vrucht het zal worden. In elk zaad zitten genen en DNA en je kunt het vergelijken met hetgene wat ook een menselijk zaadje uit sperma bevat. Het DNA is de drager van erfelijke factoren en toen de genetische vererving ontdekt werd maakte dit het mogelijk om bepaalde zaadsoorten te veredelen. Door een specifiek gen eruit te halen kan je bijv. de plant minder vatbaar voor bep. ziekten maken, een andere kleur doen ontstaan enz. Dit is wat telers/kwekers op een laboratorium doen.

Deze erfelijke factoren zorgen ervoor dat elke nakomeling van een vruchten soort er hetzelfde uitziet, dezelfde smaak heeft én dezelfde eigenschappen heeft die bij dit soort zo hoort te zijn. Dat betekent dat de zaadjes bij elke soort op dezelfde manier in de specifieke vrucht zullen groeien en waar ze zitten.

Bij de banaan zijn ze zacht en eetbaar en zitten ze in het midden verdeeld. Bij de tomaat zitten ze binnen in de hele vrucht en zijn ook eetbaar. Ze zitten in het vocht verdeeld en je kan ze er zo uitscheppen, om alleen de buitenkant van de vrucht te eten, maar het wordt meestal niet gedaan, tenzij het recept het verlangt.
Bij de aardbei zitten ze zichtbaar op de hele vrucht aan de buitenkant verdeeld...het zijn de kleine pitjes die je erop ziet zitten.
Als je de granaatappel opensnijdt, zie je zelfs geen vruchtvlees zitten....hij zit alleen vol met zaden die een geleiachtig laagje erom heen hebben zitten. Je klopt of lepelt hem uit en doet de zaadjes in een kommetje. Vervolgens kan je de frisse zachtzoete zaden zo eten of over een salade strooien of whatever...
Bij de watermeloen zijn het de grotere zwarte pitten die door het hele vruchtvlees verdeeld zitten, maar bij andere soorten meloen zoals bijv. de honingmeloen zitten ze bijv. op een hoop in het midden en kan je ze er in een keer uitscheppen.
Zo zijn de zaden (pitjes) door de erfelijke eigenschappen altijd weer op dezelfde manier in elke soort/ras verdeeld en zijn ze of eetbaar of niet.
amc