Hoe reageren trekvogels op kunstmatige magnetische velden?

Voor biologie ga ik een presentatie houden samen met 1 iemand anders over magnetische zintuigen bij dieren. Dit komt voor bij soorten die flinke afstanden kunnen/moeten afleggen, zoals zalmen, trekvogels en schildpadden. Zij maken bij hun navigatie gebruik bij het aardmagnetisch veld. Er is een ding dat we graag willen weten, maar waar moeilijk iets over te vinden is, en dat is: hoe reageren deze dieren op kunstmatige magnetische velden? Wordt de oriëntatie van bijvoorbeeld een trekvogel door een kunstmatig magnetisch veld beïnvloed?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
1.1K
erotisi
7 jaar geleden
ja, hun orientatie wordt beinvloed door kunstmatige magnetisch velden.
Erna55
7 jaar geleden
Lees eens : http://wetenschap.infonu.nl/diversen/113578-navigatie-en-orientatie-bij-vogels.html

Antwoorden (1)

Onderzoek heeft aangetoond dat onderscheid wordt gemaakt tussen de aan- en afwezigheid van een kunstmatig opgewekt magnetisch veld.

Zo werden gevangen roodborsten in kooien geplaatst en men wekte zelf een magnetisch veld op waarvan ze de richting konden veranderen. Het hippen en gefladder veranderde inderdaad van richting als de richting van het magnetisch veld werd veranderd. Inmiddels is er wetenschappelijk wel sprake van een brede consensus dat vogels inderdaad een zintuig hebben dat het mogelijk maakt oriëntatie en navigatie aan de hand van het magnetische veld mogelijk te maken.
Ook bij duiven is gebleken dat ze gevoelig zijn voor magnetische velden en deze kunnen waarnemen.

http://wetenschap.infonu.nl/diversen/113578-navigatie-en-orientatie-bij-vogels.html
erotisi