Is een ei "ongesteldheid" van een kip?

Mijn dochters visie op een ei.
Ze heeft een uitgesproken mening over eten wat ze wel en niet lekker vindt. En een gevoel voor humor.
Ze beweert: "Een ei is ongesteldheid (lol) van een kip. Dat is goor en ik eet het niet".
Iets zegt me dat ze gelijk heeft….
:/

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
11.5K
WimNobel
8 jaar geleden
In het tv-programma "Bloed, Zweet en Luxeproblemen" kwam een veganistische deelneemster (Daphne) voor die haar reisgenoten verweet "de ovulatie van een kip" te eten. Je dochter is dus niet de eerste die op die gedachte komt (of misschien heeft ze dat programma gezien?).

Antwoorden (1)

Nee, eieren zijn geen ongesteldheid van een kip. De eieren die wij eten zijn onbevruchte eitjes, die kippen verliezen (dus je kunt er echt geen kuikentjes in herkennen). Onze ongesteldheid is het verlies van het baarmoederslijmvlies, ongeveer twee weken nadat onze eitjes onbevrucht zijn gebleven en dood zijn gegaan. En aangezien kippen vogels zijn en geen zoogdieren, hebben ze geen baarmoeder en verliezen ze dus ook geen baarmoederslijmvlies.
SimonV
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Bij ongesteldheid komt er toch wel een onbevrucht eitje uit het lichaam? Alleen is dat veel minder zichtbaar omdat het tesamen met het innestelingsweefsel wordt uitgescheiden. Maar of een kip zich ook echt ongesteld voelt weet ik niet
SimonV
8 jaar geleden
Dat klopt, zoals ik schreef: "onze eitjes onbevrucht zijn gebleven". Ik heb niet de indruk dat een kip op een scharrelerf zich ongesteld voelt, die voelt zich kiplekker zo te zien.