wat is de functie van olie in zaden en pitten?

Uit zaad kan je olie persen, maar waarom zit er olie in die zaden? Als ik zou moeten gokken, zou ik zeggen dat de olie als een soort van voedselpakketje bij het zaadje zit voor als het moet ontkiemen, maar klopt dit ook?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
1.1K
Erna55
8 jaar geleden
Ja dat klopt. De olie in zaden is reservevoedsel voor de kiemplant .

Antwoorden (1)

Je geeft zelf al het goede antwoord: het is het eerste voedsel voor de ontkiemende plant.

Net zoals bij een kippenei de dooier "gegeten" wordt door het ontwikkelende kuiken, zo teert de kiem in eerste instantie op het vet/olie/zetmeel in het zaad, of de noot.

Overigens zit deze voeding niet altijd (geheel) in het zaad zelf.

B.v. bij een appel zit er veel voedsel in de vrucht (de appel) die zal verrotten en zo als meststof dienen voor het jonge appelboompje.
Ozewiezewozewiezewallakristallix