Ondervinden dieren ook nadelen van het downsyndroom?

Ik las net dat ook dieren downsyndroom kunnen hebben. Nu ben ik benieuwd of ze, even afgezien van uiterlijke/fysieke kenmerken, ook nadelen daarvan ondervinden bij hun normale dagelijks leven. Mocht iemand ook specifieke kenmerken kunnen noemen, dan zou dat helemaal fijn zijn.
Mensen hebben het vermogen om logisch te denken en dieren niet, dus ik twijfelde enigszins of dieren wel iets missen, aangezien ze voor zover ik weet het meeste op intuïtie doen. Vandaar deze vraag dus.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (1)

Dergelijke dieren streven vrij vlug na de geboorte...leven zo kort dat ze daar eigenlijk geen last van hebben.
een dier met een verdriedubbeld chromosoom (met uitzondering van de geslachtschromosomen) sterft kort voor of na de geboorte.

Zijn er dan helemaal geen dieren met Downsyndroom? Voor zover bekend zijn er slechts twee dieren in de geschiedenis geweest die het Downsyndroom leken te hebben: een chimpansee en een orang-oetan, beiden met een verdriedubbeling van het 22ste chromosoom.Bij deze twee is het nu te laat om nog te kunnen vaststellen of er enig lichamelijk ongemak was.

Toegevoegd na 3 minuten:
Jana,de chimpansee die downsyndroom had had blijkbaar toch lichamelijke beperkingen:Chimpanse met downsyndroom?

En dat klopt: in 1968 werd het vrouwtje Jama in gevangenschap in de VS geboren. Zij had sommige symptomen die mensen met het downsyndroom ook hebben: een korte nek, een zogeheten epicantusplooi van de ogen en hartproblemen.
fremar