Waarom worden vogels die op een hoogspanningsmast zitten niet ge-elektrocuteert?, En waarom zijn dat over het algemeen mussen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
4.1K
ronron1212
8 jaar geleden
Het zijn vaker spreeuwen
tinus1969
8 jaar geleden
Of een soort kraaien.

Antwoorden (2)

een vogel op een hoogspanningskabel zit krijgt hij geen schok omdat hij met allebei zijn poten op dezelfde draad zit en verder geen contact maakt met andere dingen. Ook al heeft de draad een hoge spanning, de stroom kan niet door de vogel heen omdat de stroom niet naar een plek kan gaan met en lagere spanning.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Neem me niet kwalijk hoor.
Maar volgens mij zijn het alleen mussen of zwaluwen die daar dan op gaan zitten volgens mijn vraag.
Hoe is "dat" dan te verklaren?
Ik heb nog nooit een buizerd of duif op een kabel zien zitten.
En werd er bij de "uitvinding"van hoogspanningsmasten er eigenlijk wel rekening gehouden met vogels?
Op de site van Willem Wever wordt het als volgt uitgelegd:

"Met de voetjes van de vloer
Vogels kunnen redelijk veilig op hoogspanningskabels zitten, dat komt doordat ze met twee pootjes op de kabel zitten en voor de rest niets anders aanraken. Wanneer je iets aanraakt dat onder stroom staat, gaat de stroom je lijf in. Stroom heeft de eigenschap naar een punt te gaan waar de spanning lager is, bijvoorbeeld de grond. Wanneer de stroom door je lijf naar een punt met lagere spanning gaat, krijg je een pijnlijke stroomschok waar je zelfs dood aan zou kunnen gaan.

Veilig
Doordat vogels met beide pootjes op de hoogspanningskabel zitten is de spanning overal gelijk en krijgen ze geen stroomschok. Maar blijkbaar zit het toch niet helemaal lekker op zo’n hoogspanningskabel. Niet op alle kabels in een hoogspanningsmast staat stroom, en vogels gaan bijna altijd op een draad zitten waar geen stroom op staat. Vogels kunnen dus wel veilig op een elektriciteitskabel zitten, maar ze doen het liever niet."

Toegevoegd na 7 minuten:
Aanvulling van Wikipedia:

"Een wijdverbreid misverstand is dat mensen en ook vogels zonder levensgevaar met hoogspanning in aanraking kunnen komen als ze daarbij de aarde of een geaarde geleider maar niet raken en er dus geen galvanische gesloten verbinding is.

Bij dergelijke hoge spanningen komt het gevaar echter uit een andere hoek. Het menselijk lichaam vormt namelijk een capaciteit naar de omgeving. Aangezien hoogspanningsleidingen wisselspanning voeren zal deze spanning door ladingsvereffening dat lichaam elke seconde 50 maal op- en ontladen. De hiervoor benodigde stroom is wel degelijk dodelijk.

 In de praktijk blijkt dat vogels het alleen op een 50 kV leiding kunnen uithouden. Bij leidingen die een hogere spanning voeren, zitten vogels alleen op de bovenste bliksemdraden
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dikke plus! Die Wikipedia-aanvulling is nieuw voor me!