Bestaan er meercellige anaerobe organismen?

Ik ken anaerobe bacteriën. Die zijn allemaal eencellig.

Bestaan er ook meercellige anaerobe organismen? Plant of dier, dat maakt niet uit - bestaan ze?

Onder anaeroob versta ik organismen die gedurende meerdere generaties kunnen overleven en zich voortplanten zonder de beschikking te hebben over vrije of opgeloste zuurstof.

Cryofiel
8 jaar geleden
in: Biologie
1.8K
tinus1969
8 jaar geleden
Google eens op Nick Lane; hij stelt dat multicellulaire organismen hun enorme energiebehoefte alleen kunnen dekken via oxidatieve fosforylering, dus in aanwezigheid van (voldoende) zuurstof.
Thecis
8 jaar geleden
@tinus1969
Kijk eens bij mijn antwoord. Er zijn een paar gevallen bekend waarbij toch meercellige organismen anearoob leven
Cryofiel
8 jaar geleden
Dat is het leuke van wetenschap: een goede stelling is falsificeerbaar. De stellingen van Nick Lane zijn dus goede stellingen, juist omdat ze falsificeerbaar zijn. Gezien jouw antwoord zijn ze dus inmiddels overduidelijk gefalsificeerd.
tinus1969
8 jaar geleden
@Thecis, dat zijn de uitzonderingen die de regel bevestigen :-). Merk op, dat al je voorbeelden eukaryoten zijn die zijn geevolueerd uit eukaryoten MET oxidatieve fosforylering. Lane's redenering gaat ongeveer als volgt; het hebben van een groot genoom en van organellen kost veel energie, terwijl grote cellen tegelijk een ongunstige opervlak/inhoud ratio hebben. Prokaryoten hebben dus een klein genoom, en dat kleine genoom is incompatibel met multicellulair-zijn (er is geen ruimte voor de genen die daarvoor nodig zijn).
Dus de evolutionaire volgorde is: Oxidatieve fosfoylering ontstond eerst, dit maakt eukaryote cellen mogelijk, en eukaryote cellen konden later ook multicellulaire organismen vormen.
Nadat multicellulariteit wass ontstaan, hebben ene paar soorten het vermgen tot oxidatieve fosforylerign weer verloren, hoewel dat evvolutionair zo nadelig is, dat dat alleen in een beperkt aantal gevallen kan bestaan.
Cryofiel
8 jaar geleden
@tinus1969, de regel gaat dus niet op. Mijn vraag was overigens:
Bestaan er meercellige anaerobe organismen? Het antwoord daarop blijkt 'ja' te zijn, met een aantal voorbeelden erbij. Dat er een theorie is die 'nee' zegt verandert daar niets aan. Het antwoord is 'ja'. De theorie biedt interessante gedachten, maar is hiermee toch echt verworpen.
tinus1969
8 jaar geleden
@Cryofiel, dat is nogal strikte benadering van het falsificatieprincipe.
Zo is de planeet Neptunus gevonden, door onverklaarbare baanafwijkingen in de baan van Uranus. Er waren twee opties: zwaartekrachttheorie van Newton verwerpen, of op zoek naar een andere planeet.
Thecis
8 jaar geleden
@tinus1969
Het feit dat er maar 3 organismen bekend zijn, wil al zeggen dat het een echte uitzondering is. Maar ze zijn er dus wel.
Cryofiel
8 jaar geleden
Precies, Thecis. En daarmee is de theorie van de heer Lane verworpen. Die zegt immers dat dergelijke organismen niet kunnen bestaan. In werkelijkheid bestaan ze wel. Wat Neptunus ermee te maken heeft ontgaat me.
tinus1969
8 jaar geleden
@Cryofiel; Neptunus is een voorbeeld. Namelijk dat strikte toepassing van Poppers' falsificatieprincipe niet zinvol is.
Cryofiel
8 jaar geleden
1.  Er is een theorie die zegt dat X niet bestaat. 2.  X wordt ontdekt. 3.  Er is maar één conclusie mogelijk: de
       theorie die zegt dat X niet bestaat is
       onjuist. Hoe eenvoudig kan het zijn?

Antwoorden (1)

Ja, die bestaan, al zijn ze behoorlijk zeldzaam:

Complexe meercellige leven dat geen zuurstof nodig is gezegd zeldzaam te zijn, maar er zijn voorbeelden van dergelijke organismen .

Ten minste drie soorten ontdekt in de zoute anoxische L'Atalante basin onderaan de Middellandse Zee in 2010 , metabolisme met waterstof gebrek mitochondria en in plaats daarvan gebruik hydrogenosomes .

Sommige organismen metaboliseren in de eerste plaats met behulp van glycogeen , bijvoorbeeld de Nereïde ( worm ) s en een aantal borstelwormen , of de jeugdige Trichinella spiralis (varkensvlees worm ) parasieten.

Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Anaerobic_organism#Multicellularity
Vertaald met Google Translate, dus het zou kunnen dat iets niet ideaal vertaald is.

Al met al zijn het er dus maar heel weinig. Hier op aarde is het gewoon heel zeldzaam, zeker omdat voor dit soort organismen zuurstof vaak giftig is (en we kunnen toch wel concluderen dat zuurstof veel voorkomend is hier).