zijn mensen de enige zoogdieren met een melkgebit en waarom?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
5.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vind het jammer dat onze tanden niet meerdere keren per zoveel jaar opnieuw groeien, wegens tanden die beschadigt zijn. Kunsttanden zitten niet zo prettig.

Antwoorden (2)

Nee

http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/dieren-en-planten/wisselen-wilde-dieren-ook-van-tanden

Net als mensen hebben honden bijvoorbeeld een melk- en een blijvend gebit. Puppies worden geboren zonder tanden, maar na 2-4 weken komen de melktanden door. Sommige dieren wisselen veel vaker – een olifant heeft over zijn hele leven ongeveer 7 generaties kiezen. Aan het begin van zijn leven heeft een olifant in elke kaakhelft 6 kiezen. Met zijn kiezen vermaalt de olifant soms wel 200 kilo gras, takken, bladeren en schors per dag. De kiezen slijten en schuiven langzaam naar voren. Daarachteraan komt een nieuwe kies. De laatste kies is zo groot als een baksteen en kan wel 40 jaar mee.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee. Net als mensen hebben bijvoorbeeld ook honden en katten een melk- en een blijvend gebit. Puppies worden geboren zonder tanden, maar na 2-4 weken komen de melktanden door. Sommige dieren wisselen veel vaker. Een olifant heeft over zijn hele leven ongeveer 7 generaties kiezen. Botte of gebroken tanden zijn voor krokodillen geen probleem, want zij gaan hun hele leven door met tanden wisselen.

Het waarom is vrij simpel: de kleine koppen van jonkies hebben nog geen grote kaken, dus daar passen geen grote tanden in en bovendien drinken ze de eerste tijd alleen moedermelk. Daarom hebben ze kleine melktanden. Later zijn er sterkere en grotere tanden nodig om ook hard voedsel te kunnen bijten en kauwen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Grappig om te lezen op http://www.licg.nl/k6/praktisch/gezondheid-mens-en-dier/gezondheid-dier/gebitsverzorging.html dat het wisselen van een melkgebit naar een blijvend gebit voor pups en kittens net als voor een kind pijnlijk kan zijn.
Amadea
8 jaar geleden
jodyenboyke
8 jaar geleden
Het wisselen bij puppy's is inderdaad pijnlijk. Tijdens de puppy-lessen zie je dat duidelijk, willen fav. speeltje niet meer, soms zie je ook de oren weer gaan hangen en soms hebben ze last van diarree. Net kinderen.....