waarom leeft de zeeleguaan alleen maar op de galapagos eilanden?

ik ben bezig met een project op school ik zou graag zo spoedig mogelijk antwoord willen krijgen alvast bedankt voor het antwoord

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
1.4K
Erna55
8 jaar geleden
Heb je al op wikipedia gekeken ? --- Zeeleguanen leven in grote groepen op vulkanische rotsen langs de kust. Op de diverse eilanden komen geïsoleerde ondersoorten voor, die zich met name onderscheiden door de kleurverschillen.
De ondersoorten komen alleen op de dertien grote en zeven kleinere eilanden van de eilandengroep voor.
Ondanks dat zeeleguanen zowel normaal als onder water kunnen zwemmen, is de afstand tussen de eilanden kennelijk zo groot dat uitwisseling zeldzaam is, gezien het bestaan van de ondersoorten. ---
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De afstand zal ooit wel kleiner zijn geweest omdat ze ooit toch op die eilanden zijn terecht gekomen. Misschien liggen de eilanden nu verder uit elkaar door de werking van de tektonische platen?

Antwoorden (1)

Vrijwel alle leguanen zijn landdieren die van planten leven. Alleen op de Galapagos eilanden leven ze aan de kust en duiken ze zwemmend zeewier op. Dat wordt verklaard uit het feit dat de voorouders van de zeeleguanen de eilanden zwemmend hebben bereikt en zich bij gebrek aan voldoende plantengroei aangepast hebben. Alle Galapagos eilanden zijn namelijk zeer woest en dor en voedsel is er schaars. Om te overleven moet je je als immigrant dus aanpassen en dat is wat de voorouders van de huidige zeeleguanen gedaan hebben. Dat op elk afzonderlijk eiland een aparte soort voorkomt wordt verklaard uit het feit dat de populaties op de verschillende eilanden elkaar niet kunnen bereiken door de aanwezige zeestromingen en de vele haaien in de wateren rondom de eilanden.