Zijn er in de natuur perfecte vormen te vinden?

Zoals driehoeken,cirkels,pentagrammen,etc...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3.7K

Het beste antwoord

De gulden snede zou volgens sommigen een intrinsieke schoonheid bezitten waardoor die verhouding veel zou voorkomen in klassieke architectuur, schilderkunst en in de levende natuur.
In de architectuur gebruikt men ook vaak de Gulden Snede. Dan zette men bijvoorbeeld een deur in de muur op de Gulden Snede of gaven ze een ruimte de vorm van de Gulden rechthoek.
De oude Egyptenaren bouwden piramides die als begraafplaats gebruikt werden zoals je wel zult weten. Naast architectonisch onderzoek worden er ook wiskundige onderzoeken gedaan. Zo blijkt dat de Gulden Snede een grote rol speelt in de bouw van een piramide.

Voorbeelden van de Gulden Snede:
* De grote piramide in Gireh
* Het beroemde Parthenon is gebouwd rond 440 voor Christus.
* De gulden hoek (ongeveer 137,5°) is de hoek die een cirkel volgens de gulden snede verdeelt. In de natuur zien we die hoek terug in delen van bloemen zoals bloemblaadjes, zaden en kelkbladeren.
Om optimaal zonlicht te kunnen opvangen is het belangrijk dat de blaadjes allemaal een andere kant op groeien en zo een schijf vormen. Als elk blaadje een gulden hoek met zijn voorganger vormt, wordt de schijf het efficiëntst gevuld.
* Een zonnebloem heeft zijn zaden niet zomaar gerangschikt. Tel maar eens het aantal spiralen linksom en rechtsom. Dat zijn er afhankelijk van de soort zonnebloem 34 en 55, 55 en 89, 89 en 144 en ga zo maar verder. Misschien is het je opgevallen dat het steeds 2 opeenvolgende gulden sned getallen zijn.
* De verdeling van de schubben op een ananas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

Ik vind dit wel een perfecte vorm voor een eiland.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het ligt trouwens in de Adriatische zee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Halve of hele cirkel... De regenboog :-D

Toegevoegd na 5 minuten:
http://wobilog.web-log.nl/photos/uncategorized/regenboog.jpg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker wel. Sterker nog., de hele natuur is opgebouwd rond wiskundige en geometrische figuren, omdat wiskundige formules de basis zijn achter zo ongeveer de hele biologie en geologie. Denk daarbij niet alleen aan kristallen, maar ook aan alles wat groeit en bloeit.

Meestal echter gaat het om vormen op heel kleine schaal (kristallen, moleculen) die tot in het oneindige volgens bepaalde formules herhaald worden (fractals, fibonacci), waardoor je van die basisvormen weinig meer ziet, en alle organische vormen willekeurig lijken. Dat izjn ze echter verre van, alleen niet op een niveau dat wij het met het blote oog kunnen waarnemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bijvoorbeeld ja, dat is die reeks van Fibonacci die ik al noemde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
fibonacci: wauw
Wat dacht je van het kristalrooster van keukenzout?

Toegevoegd na 23 minuten:
Ja, dat ziet er in werkelijk zo uit. Alleen kunnen we het niet zien. Het is veel te klein. Met de allerkrachtigste elektronenmicroscoop zie je zoiets als het tweede plaatje.
Plaatje bij antwoord
AWM
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
En ziet dat er in de werkelijkheid ook zo perfect uit?
rose
13 jaar geleden
Tja, is toch minder volmaakt (en dus niet).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je nu ook al zoutkorreltjes onder je scanner gelegd? Het moet toch niet gekker worden met jou :)
AWM
13 jaar geleden
LOL!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooie vormen!
AWM
13 jaar geleden
Ik heb wel eens mooiere vormen gezien :) :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha
AWM
13 jaar geleden
Dat kun je wel zeggen. Ik kreeg er een staande lamp van...
honingraten
13 jaar geleden
De perfecte rondingen van de aarde en andere planeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, die zijn er....
Wat dacht je van dit prachtige bouwsel waarover echt is nagedacht!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sneeuwvlok of ijsbloemen, zijn opgebouwd uit prachtige geometrische vormen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gezien Jet, bedankt +1
Als oude snoeper denk ik aan de perfecte vormen van sommige dames,al zijn er ook bij,waar het geen puur natuur meer is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat dacht je van sneeuwkristallen?
Bessen zijn prachtig bolvormig, en bloemen kunnen mooie pentagrammen of sterren vormen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de meeste natuurlijke vormen zijn perfect.
de sneeuwvlok, een ijskristal, en ikzelf vind deze vormen zo prachtig perfect:

Toegevoegd na 6 minuten:
word ik blij van!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fractals, schitterend !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou hé. om je zo fijn bij te voelen.
hier vind je er nog veel meer....
http://www.google.nl/images?q=fractals&oe=utf-8&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&source=univ&ei=eUXcS4OROJGhOLWZhcYH&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=1&ved=0CBQQsAQwAA
vind dit wel een mooi voorbeeld, hij schijnt bij de grens van nepal en tibet een beetje uit te steken. maar van een afstandje vind ik hem perfect.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
beetje een gezicht
lage ogen, scheve mond....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en waarschijnlijk een republikein van huis uit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zomaar wonend op Moeder Aarde..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vrij groot huis maar wel aardige buren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kan iedereen zijn Menno
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
the truth is out there
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
and everywhere
jazeker, wat je maar kunt bedenken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat denk je van een piramide? in Egypte?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eehm...ik durf best hardop te betwijfelen of dat een natuurlijk vorm is.....volgens mij hebben mensen die gemaakt.
alles is al perfect
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het blad van een boom, klein en mystiek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, overal om je heen. Maar een mooie natuurlijk vorm vind ik ook zeker een slakkenhuis.