Wat is het verband tussen de fructose in sperma, het relatief grote aantal mitochondriën in zaadcellen en de beweeglijkheid van zaadcellen?

En om het nog wat extra verduidelijken zou het ook handig zijn als je erbij kon vertellen hoeveel chromosomen een primar, secundair spermaocyt en een spermatide bevatten én welk van de cellen uit mitose zijn ontstaan.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
5.5K

Antwoorden (1)

Spermacellen moeten een lange weg afleggen als ze na de zaadlozing in de geslachtsopening van het vrouwtje zijn gebracht en op weg gaan naar de eicel. Daarvoor is energie nodig en die maakt een cel in zijn mitochondriën waarbij fructose als brandstof wordt gebruikt. Hoe meer mitochondriën en hoe meer fructose, hoe meer energie en dus hoe beweeglijker de spermacel. Zo bereikt hij nog eens wat.

Toegevoegd na 7 minuten:
Een primair spermatocyt bevat 46 chromosomen en is dus uit mitose ontstaan, een secundair spermatocyt bevat de helft, dus 23 chromosomen en is dus uit meiose ontstaan.Een spermatide is een haploide cel waarvan de kern door meiose is ontstaan en dus 23 chromosomen heeft, maar nog niet volledig tot spermacel is ontwikkeld omdat hij de zweepstaart nog mist.