Een kat lijkt een wit/creme deken te verkiezen boven precies hetzelfde deken maar dan in het donkergrijs/zwart, waarom?

Als de kat alleen de zwarte aangeboden krijgt gaat hij daar gewoon zonder problemen op liggen. Alleen als hij de keuze krijgt gaat hij op het witte liggen en lijkt het zwarte geen optie meer. komt dit dan ook bij meer/de meeste katten voor?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Antwoorden (2)

Camouflage is voor katten in het wild nodig om niet gezien te worden door hun prooi en ook om gerust te laten worden door 'lastigaards'.

Hoe het voor alle katten is, dan ik niet zeggen.
Maar ik merkte al regelmatig dat onze zwarte kat net mijn zwarte kleding ( jas; broek, bloes,... ) verkiest boven een andere kleur.
En onze zwart/witte kat die gaat vaak naast de kussens zitten die toevallig... koe-kleur zijn.

Dit lijkt me al een goede mogelijkheid. Past de kat goed op dat ene dekentje van kleur?
nounka
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is het dus, de kat is grijs/zwart gestreept en valt juist meer op waardoor het logischer zou zijn om het donkere deken te kiezen.
nounka
8 jaar geleden
Geen goede mogelijkheid dus. Dan moeten we een ander idee zoeken.
Wij zijn als zichtdieren geneigd naar de kleur van iets te kijken, maar voor de kat is kleur van geen belang.
Als geurdier zal hij deze deken verkiezen omdat die voor hem beter ruikt.
Het geurvermogen van een kat is dusdanig hoog ontwikkeld dat wij ons daar geen voorstelling van kunnen maken. Een deken zal je niet snel een kookwas geven, dus het kan om een geurtje gaan dat lang geleden is aangebracht en wasbeurten overleeft.
Rieneke1
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Ook mijn idee. Plus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zou het dan niet zo moeten zijn dat hij helemaal niet op de zwarte zou gaan liggen?
Rieneke1
8 jaar geleden
Zo zwart - wit is het gelukkig niet: een voorkeur hoeft geen totale afwijzing van het andere te betekenen.