Resistentie ongeslachelijke voortplanting, hoe gaat dat?

Bij geslachtelijke voortplanting: 1 individu is resistent tegen antibiotica A en de ander tegen antibiotica B. Dan kunnen er organismen ontstaan die resistent zijn tegen zowel antibiotica A als B.

Maar: het kan dus óók wel gebeuren bij ongeslachtelijke voortplanting. Het duurt alleen langer (logisch) doordat in een stam die resistent is tegen antibiotica dan een tweede mutatie moet ontstaan Ik begrijp niet, waarom er een tweede mutatie MOET ontstaan??

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (2)

Bij ongeslachtelijke voortplanting hebben de nakomelingen in principe hetzelfde DNA als de ouder. Dus een cel deelt zich zodat twee cellen ontstaan. Die twee nieuwe cellen zullen hetzelfde DNA hebben als de oorspronkelijke cel.

Als de oorspronkelijke cel alleen resistentie had tegen antibioticum A en niet tegen antibioticum B, zullen de twee nieuwe cellen daardoor eveneens alleen resistentie hebben tegen antibioticum A en niet tegen antibioticum B.

Om ook resistentie tegen antibioticum B te verwerven is ander DNA nodig. Als je een kopie bent van de oorspronkelijke cel, kun je alleen ander DNA verkrijgen wanneer er een mutatie optreedt tijdens het kopiëren van het oorspronkelijke DNA.

Er is dus een tweede mutatie nodig om een resistentie te verkrijgen die er nog niet was.

Trouwens, er is een mutatie nodig om eender welke eigenschap te verkrijgen die er nog niet was.

Cryofiel
8 jaar geleden
Een ongeslachtelijke voortplanting, is door middel van stekken van takken, scheuten , bladeren en/ of wortels.
Ook kan het door celdeling.
Alle resultaten er van zijn genetisch gezien een pure kopie van de ouders.
Er komt niet van zelf zo maar een gen bij met bepaalde gewilde eigenschappen.
Wel kunnen er spontane mutaties ontstaan, maar die kan je niet sturen.
Dus moeten we gaan sleutelen aan de genen.
Genetische modificatie.
Het weg halen van bepaalde genen, of het er bij plaatsen er van.
Zo kan men dus ook een gen inplanten voor een bepaalde resistentie voor bepaalde stoffen.