Als je als mens van warmbloedig naar koudbloedig zou veranderen, wat veranderd er dan in je lichaam?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

In principe niets want warmbloedige organismen hebben geen andere organen dan koudbloedige. Het enige verschil zou zijn dat we ons iedere ochtend bij de verwarming of in de zon zouden moeten opwarmen voor we iets zouden kunnen gaan doen. Als we voldoende opgewarmd zouden zijn zouden we wel meer energie hebben want als warmbloedige besteden we een deel van de met ons voedsel opgenomen energie aan het op peil houden van onze lichaamstemperatuur.

Toegevoegd na 22 uur:
Naar aanleiding van je reactie op mijn antwoord: onze thermostaat, ofwel het orgaan dat onze lichaamstemperatuur controleert en op peil helpt houden zit in onze hersenen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Casperino
Het enige dat verandert, is dat je lichaam geen "thermostaat" meer heeft die zorgt voor opwarmen of afkoelen als je lichaamstemperatuur te laag resp. te hoog wordt.
Maar dat is nou net de definitie van warm- en koudbloedig, dus het antwoord op je vraag zit eigenlijk al in de vraag zelf.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar gesp, je zegt nu, wacht, mijn vraag is wat gebeurt er als je van koud naar warmbloedig gaat. Jij zegt dat dan ahw je thermostaat weggaat, maar waar zit de thermostaat? In je bloed? In je spieren? In je aders/slagaders? Dit kan erg bijdehand overkomen misschien ;) maar ik maak een boek en heb dat nodig, want de hoofdpersoon transformeert van warmbloed naar koudbloed en weer terug. In het boek moet ik uitleggen waar het veranderd. De plek in je lichaam.

Andere antwoorden (2)

Het belangrijkste dat verandert, is je lichaamstemperatuur want die is afhankelijk van externe bronnen.
8 jaar geleden
Dan MOET er verschrikkelijk veel veranderen. Niet alleen de "thermostaat".
Onze stofwisseling is afgestemd op 37 graden.
Je weet waarschijnlijk wel dat je een lichaamstemperatuur van 30 graden niet overleeft.
Reddie
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoho Reddie, niet te snel. Er worden chirurgische operaties uitgevoerd waarbij de patient tijdelijk sterk wordt afgekoeld, ook wel beneden 30 C. Wel is het zo dat als je sterk onderkoeld raakt, je zelfredzaamheid naar de haaien gaat, maar dat is iets anders dan op zich die temperatuur niet overleven. Er zijn met succes kinderen gereanimeerd die in wakken gevallen waren en onder het ijs vandaan zijn gehaald, waarbij de lichaamstemperatuur tot wel onder de 20 graden was gedaald. het gaat om de temperatuur van enkele vitale organen die niet sterk mag dalen. zie het verhaal over ijsman Wim Hofs. https://www.youtube.com/watch?v=VaMjhwFE1Zw