Waar komt het testosteron vandaan bij een zwangere vrouw?

Als een vrouw zwanger is, dan zorgt de hoeveelheid testosteron ervoor of het een meisje of jongen zal worden. Maar waar komt dat testosteron precies vandaan? Is het dan haar zelf gemaakte testosteron, of is het van haar partner?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
10.9K
Erna55
8 jaar geleden
Wat je zegt klopt niet:
" dan zorgt de hoeveelheid testosteron ervoor of het een jongen of een meisje zal worden "
Dit is onjuist. Met de bevruchting wordt het geslacht van het kind bepaald, door de zaadcel. Wanneer een eicel wordt bevrucht door een zaadcel, ontstaat er een combinatie van X- en Y-chromosomen. De eicel bevat altijd het vrouwelijke X-chromosoom.
Bij de zaadcel zijn beide mogelijk: die kan een vrouwelijk X-chromosoom bevatten of een mannelijk Y-chromosoom. Er ontstaat dus een combinatie van chromosomen en die uitkomst bepaalt het geslacht van de baby. X en X wordt een meisje, X en Y wordt een jongen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ilovezelij Als dat zo was zou het heel simpel worden een meisje of jongetje te forceren. Dit is echt onzin.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ilovezelij Ik sluit me aan bij Erna55 en MrTomaat. Op het moment van de bevruchting is het geslacht van het aanstaande kindje al bekend. Weliswaar zal bij een zwangere vrouw veel veranderen wat betreft haar hormoonniveaus, maar die veranderingen hebben geen enkele invloed op het geslacht van de baby.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oh en elke vrouw maakt zover ik weet ten alle tijde testosteron aan, of heeft het iig altijd wel in haar lichaam. (correct me if i'm wrong)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mr Tomaat hoeft niet gecorrigeerd te worden en de mensen die zeggen dat de bewering dat hormonen het geslacht van de vrucht bepalen tijdens de zwangerschap niet juist is hebben volkomen gelijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De chromosomen die doorgegeven worden door de man, bepalen het geslacht, dat klopt. Maar het is wél zo dat de vermannelijking van met name de uitwendige genitaliën afhankelijk is van testosteron. Het genitaal begint vrouwelijk, en als er verder niets gebeurt, dan blijft dit zo, zélfs als het kindje chromosomaal een man is. Dat zie je heel duidelijk bij het androgeen ongevoeligheidssyndroom. Dat zorgt voor vrouwen met XY chromosomen en uitwendig vrouwelijke geslachtsorganen omdat ze als embryo ongevoelig waren voor het testosteron waar ze intra-uterien aan zijn blootgesteld. Dus er zit wel een kern van waarheid in de gedachte dat het testosteron in de baarmoeder te maken heeft met het geslacht van het kind. Het is alleen andersom: mannen worden blootgesteld aan een hogere hoeveelheid testosteron in de baarmoeder, maar dat is niet hetgene dat hen man máákt (al leidt een ongevoeligheid wel tot een soms volledige (muv de aanwezigheid van testes ivp ovaria) vervrouwelijking) maar is omdat ze mannelijk zíjn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Lies12
'mannen worden blootgesteld aan een hogere hoeveelheid testosteron in de baarmoeder, maar dat is niet hetgene dat hen man máákt (al leidt een ongevoeligheid wel tot een soms volledige (muv de aanwezigheid van testes ivp ovaria) vervrouwelijking) maar is omdat ze mannelijk zíjn.' Volledige vervrouwlijking omdat ze mannelijk zijn?

Het beste antwoord

Testosteron is het hormoon dat ervoor zorgt dat je
skeletspiergroei stimuleren
stimulatie voor hart
vetverbranding
talgproductie
schaamhaar
libido
...

In tegenstelling tot wat vele denken is testosteron niet 'enkel mannelijk'. Natuurlijk hebben mannen er veel van. Ze maken het aan in hun testikels en bijnieren. Dit aan zo'n zeven mg per dag.

Maar vrouwen maken het ook aan. Meer bepaald in hun eistokken en bijnieren. Veel minder natuurlijk. Zo'n 2 mg per dag.

Als een vrouw zwanger is, komt er idd meer testosteron in haar lichaam. Maar zoals in de reacties al veelvuldig staat is het niet de hormonen die het geslacht bepalen.
Dat is het zaadcelletje dat ofwel X of Y chromosonen heeft.
Maar goed, testosteron bij zwangerschap.
Bij een jongen is dat er veel en bij een meisje is er vrijwel geen testosteron.

Dat is al een deel antwoord op je vraag.
De vrouw maakt zelf testosteron aan.

Wat een extra vraag doet ontstaan... aangezien de uitleg bij de vraag niet helemaal klopt.
Waar komt die 'extra' testosteron vandaan als het een jongetje zal worden? Is dat de baby zelf die die aanmaakt? Weet het vrouwenlichaam t is een jongen = extra produceren,.... om het geslacht juist te laten groeien.
Dat ga ik nu zoeken.

Toegevoegd na 8 minuten:
Eventjes tussen haakjes die xx en xy dat is zo in de meeste gevallen.

In de onderstaande link kan je veel lezen over de aanleg en het uitgroeien van de geslachtsdelen o i v hormonen.

Dit is al een hele hulp en zal veel verklaren.
nounka