hoe kan er een mutatie onstaan bij ongeslachtelijke voortplanting?

Sommige planten en dieren voortplanten zich ongeslachtelijk. En er wordt gezegd dat een plant dan zichzelf letterlijk kopieert. Maar hoe kan er dan een mutatie ontstaan als die zélf geen mutatie heeft?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
1.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
als die zélf geen mutatie heeft? Hoe bedoel je dat. Die zin snap ik niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zie het als een stempel die steeds een fractie veranderd . Net als de meest gebruikte letter op een type machine . Het begint met een kleine afwijking vh origineel na veel gebruik wordt het steeds heftiger en lijkt de b een a of ? Dus een afwijking wordt de nieuwe norm en als die goed gedijt in de natuur heb je een verandering . Mocht het niet niet werken sterft het uit .

Antwoorden (1)

Je moet bij ongeslachtelijke voorstelling bedenken dat elk individu net als bij de geslachtelijke voortplanting uit 1 cel ontstaat. Dus als een van de cellen waaruit nieuwe exemplaren kunnen groeien, een mutatie ondergaat, zal dat exemplaar vervolgens een mutant zijn. Mutaties komen ook voor in allerlei andere cellen van het lichaam, maar alleen die in 'aanstaande nakomelings-cellen' leiden tot een exemplaar dat se effecten van die mutatie in alle cellen ondergaat. Hoewel je bij ongeslachtelijke vermenigvuldiging lastig van geslachtscellen kunt spreken, zou je die cellen wel 'voortplantingscellen' kunnen noemen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Goede uitleg.
Ik denk dat ilovezelij geen idee heeft wat mutatie is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja oke, dus je bedoelt dat er vaak wel een mutatie is, maar dat die alleen niet tot uiting komt? Maar waarom als een plant letterlijk gekopieerd wordt, dat zijn nakomeling toch anders is? Dus dat de mutatie wél tot uiting komt? Wordt het dan toch anders gekopieerd waardoor er bepaalde cellen zijn die zich zullen vermeerderen, om precies te zijn de cellen die over een mutatie beschikken?
Erna55
8 jaar geleden
@ilovezelij : wat denk je dat muatie is ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kort gezegd: tijdens de replicatie van het DNA ontstaan regelmatig veranderingen in het DNA. Zo'n verandering van het DNA heet dus mutatie.
Erna55
8 jaar geleden
Door je opmerking over cellen "die over mutatie beschikken " en "cellen die mutatie hebben" , begrijp ik dat je het idee van mutatie niet snapt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Huh, hoe zit het dan? Leg het eens uit, kort graag.
Erna55
8 jaar geleden
Een mutatie is een copieerfoutje.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En die ontstaat door...?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Erna55 Oh, ik vraag me sterk af of een mutatie altijd een kopieerfout is.
Erna55
8 jaar geleden
Het Orginele DNA wordt ongeslachtelijk gekopieerd, maar de kopie heeft een andere uitkomst. De fouten in de kopie kunnen veroorzaakt worden door virussen, straling, menselijk ingrijpen, of het is gewoon toeval.
De "nieuwe" plant kan al of niet levensvatbaar zijn. Soms is de toevallige verandering beter passend.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Erna55 Maar dat hoeft toch niet te gebeuren tijdens het kopieren? Het kan toch ook een kopie zijn van een allang gemuteerd stukje DNA?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Erna55

"De fouten in de kopie kunnen veroorzaakt worden door virussen, straling, menselijk ingrijpen," Zou a.u.b. iemand hier wat over willen zeggen. Volgens mij is het onjuist. Neem menselijk ingrijpen. Dat kan voor een mutatie zorgen. Maar daarna is de kopie prima gelukt om toch gemuteerd nageslacht te krijgen. Kopieerfouten zijn naar mijn idee 1 van de oorzaken dat mutaties ontstaan. Andere heb je genoemd, maar dat zijn niet de oorzaken van kopieerfouten. Of ik begrijp er niks van.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Mr Tomaat
Een mutatie is inderdaad altijd een (niet door het organisme bedoelde) verandering in het DNA. Zie Erna voor de mogelijke oorzaken.
Pas als die verandering wordt doorgegeven (dus als het DNA zich gaat delen) treedt effect op.
Er zijn dus twee mogelijkheden: 1) er ontstaat een fout en die wordt vervolgens door deling doorgegeven, of er wordt een gaaf DNA gedeeld en bij dat delen gaat iets fout. Zo'n fout ontstaat in een heel vroeg stadium van de ontwikkeling. Als die niet al te schadelijk is (maar hij kan natuurlijk zelfs gunstig zijn) ontwikkelt het organisme zich (wordt geboren/komt uit het ei/ontkiemt, doorhalen wat niet van toepassing is). Is de verandering erg schadelijk, dan sterft het individu vóór het op de wereld komt. Is hij maar matig schadelijk dan ontstaat wel een nieuw organisme, maar dat heeft minder succes bij de voortplanting waardoor die "lijn" weer verdwijnt.
Is hij gunstig dan wordt die lijn succesvol en de mutatie krijgt de overhand. Een mutatie die later optreedt (in een al ontwikkeld organisme) heeft alleen plaatselijk effect en veroorzaakt bijvoorbeeld een kanker.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@gesp Maar zijn de beweringen van Erna55
"Een mutatie is een copieerfoutje."
"De fouten in de kopie kunnen veroorzaakt worden door virussen, straling, menselijk ingrijpen, of het is gewoon toeval."
onjuist? En zijn dus deze beweringen juist: -Een mutatie KAN komen door een kopieerfout
-Mutaties kunnen het gevolg zijn van kopieerfouten, virussen, straling etc.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als een mutatie IS opgetreden dan is een precieze kopie daarvan geen kopieerfout. En het omgedraaide is wel wat erna55 lijkt te beweren (of ik begrijp verkeerd wat erna55 zegt of wat een kopieerfout is in deze).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tijdens het delingsproces is de DNA-structuur kwetsbaar en Erna heeft dus in zoverre gelijk dat een mutatie in het grootste deel van de gevallen ontstaat tijdens het kopiëren, door de door haar genoemde oorzaken.
Maar de DNA-beschadiging kán ook zonder deling ontstaan en wordt dan bij alle volgende delingen netjes doorgegeven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oeps wat een reacties...wat betreft een mutatie:
een mutatie is een verandering in het genetisch materiaal. Als die verandering optreedt in een cel van je bovenarm of nier, zul je er doorgaans niets van merken: deze cellen geven geen erfelijkheidsinformatie door. Maar als die verandering zou optreden in een eicel of zaadcel (of in de oercellen waaruit deze ontstaan), wordt de mutatie wel doorgegeven en hebben alle cellen van het nieuwe individu die mutatie. Overigens is een mutatie soms een beschadiging, maar een mutatie kan ook een neutrale of positieve verandering veroorzaken; en in het laatste geval kan de mutatie zorgen dat de nakomelingen die de mutatie hebben, een betere overlevingskans hebben. Dat is de wijze waarop naar veel biologen aannemen, soortvorming en evolutie plaatsvindt.
Mutaties kunnen door vele oorzaken ontstaan, waaronder chemische stoffen en kosmische straling. Mutaties worden zoals reeds gemeld werd, exact doorgegeven aan navolgende generaties.