Heeft de mens een zintuig voor het verstrijken van de tijd ?

Als ik bijvoorbeeld s'nachts wakker wordt dan kan ik met een nauwkeurigheid van pakweg een half uur schatten hoe laat het is zonder op de klok te kijken. Hebben we in ons hoofd een soort klok die we kunnen lezen o.i.d. ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
1.1K
erotisi
8 jaar geleden
De linkerhersenhelft blijkt daar wel van belang bij te zijn. Die kan namelijk de dingen goed onderscheiden, en de tijdsbeleving vind dan ook veelal daar plaats

Het beste antwoord

Er bestaat geen apart zintuig voor de tijdswaarneming. Het is een psychologisch proces dat te maken heeft met de timing van ons gedrag. Het is een proces waarbij niet alleen waarneming maar ook functies als geheugen, aandacht en motoriek bij betrokken zijn. In de hersenen bevinden zich meerdere gebieden met verschillende functies die ons een besef van tijd kunnen geven.
Indien zij goed samenwerken, is het mogelijk dicht bij de tijd te zitten door goed in te schatten.
Niet iedereen heeft hetzelfde gevoel voor tijd omdat niet bij iedereen bijv. het werkgeheugen dezelfde invulling heeft en dit geldt ook voor de andere hierbij betroffen gebieden.
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor de heldere uitleg.

Andere antwoorden (3)

De mens heeft een biologische klok die allerlei lichamelijke processen aanstuurt. Als je in een vast ritme zit "weet" je mede dankzij deze biologische klok waar je je ongeveer bevindt in de dag. Als deze klok ontregelt is door b.v. jetlag wordt dat een stuk lastiger.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
nee, geen direct zintuig; maar met onze ogen kunnen we de tijd wel afleiden.

Bij veel mensen is een blik op de zon (als die overdag wil schijnen) of op de sterren (als de hemel niet te bewolkt is) voldoende om met een marge van ca. 20 minuten de tijd te weten. Net als bij een klok is de tijd zichtbaar -- alleen wel zonder door de mens gemaakte hulpmiddelen. Bewoners van bergstreken weten vaak precies hoe laat in een bepaalde tijd van het jaar, de schaduw van een bergkam op een bepaald punt valt; dit is met ongeveer de zelfde methode tijdschatten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, DE mens heeft dat zeker niet. Er zijn sommigen, of misschien velen, die dat hebben.
Als ik ergens in verdiept zit, kunnen er zomaar vele uren verstrijken, wat ik alleen kan constateren door een blik op de klok.
Anderzijds duurt het laden van GV, of het wachten op een trein of de tandarts een eeuwigheid duren.
Iets dergelijks geldt voor een absoluut voor toonhoogte. Sommigen hebben het. De meesten niet.
Nee, DE mens heeft dat zeker niet. Al het theoretiseren over hersenen ten spijt.
Reddie