Is een spier ook een orgaan?

Ik ben met een po bezig voor biologie. Heel officieel met bronnen en alles, maar nu kom ik ineens op iets waar ik niet echt zeker over ben. Het is niet echt een heel moeilijke vraag, het heeft vooral met definitie te maken.

Is een spier een orgaan? Op het internet zijn er erg tegenstrijdige antwoorden, maar ik wil het wel graag goed hebben, want anders staat het zo scheef.

Ik zou zelf zeggen dat het een orgaan is, omdat bijvoorbeeld ook de huid als een orgaan wordt gerekend. Iemand vertelde me zelfs dat het hele spierweefsel één orgaan is.

Wie weet het antwoord (met wat uitleg om me een goed gevoel te geven, aub)?

Met vriendelijke groet,
Een hulpeloze leerling

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
10K

Antwoorden (2)

spier v/m
(anatomie) een orgaan dat door elektrische signalen gestuurd kan samentrekken
fremar
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
mee eens . en de spieren worden oa aangestuurd door elektriche signalen.
Een orgaan wordt gedefinieerd als een verzameling van weefsels die als structurele eenheid een functie vervullen.

Op basis van deze definitie zou ik spieren zeker organen noemen. Een bicep is een verzameling van spiercellen, steunweefsels en bloedvaten, die als functie hebben de arm te buigen.

Alle spieren samen zijn een orgaansysteem: het bewegingsapparaat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
het bewegingsapparaat bestaat uit wel meer dan alleen spieren. Botten, allerhande kapsels, pezen, kraakbeenplaten enz behoren er ook toe. Glad spierweefsel wordt over het algemeen dan weer niet gerekend tot het bewegingsapparaat. Verder heb je overigens volkomen gelijk.