Heeft koorts ook een direct effect op bacterien en virussen?

Als je ziek bent krijg je vaak koorts met temperaturen van 38 en hoger.
Nu kunnen redelijk wat pathogene bacterien tegen temperaturen van 35 tot 40 graden en virussen kunnen temperaturen aan tot zeker 60 graden.

Over het algemeen kunnen bacterien en virussen zich inkapselen (het vormen van endosporen) om zich tegen onprettige omstandigheden te beschermen.

Maar stel je lichaamstemperatuur loopt op tot 39/40 graden koorts. Meestal gaat door het hoger metabolisme het bloed en het immuunsysteem wat harder werken waardoor deze de pathogenen beter kunnen aanvallen.

Maar is de temperatuursverhoging op zich ook al een extra hindernis voor die micro-organismen? Dat ze bijvoorbeeld trager worden of zich niet meer voortplanten of misschien zelfs doodgaan? Of maakt die 2 graden extra warmte helemaal niets uit, want daar kunnen ze prima mee leven?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
5.2K
Erna55
8 jaar geleden
Bacterien en virussen zullen geen hinder ondervinden van de koorts. Door koorts kan het lichaam zich beter wapenen tegen bacterien en virussen.
Het menselijk lichaam kan virussen en bacteriën beter bestrijden bij een hoge kerntemperatuur en zet de interne thermostaat in de hersenen (hypothalamus) daarom hoger. Een hoge lichaamstemperatuur:
Versnelt de stofwisseling (metabolisme)
Voert het hartritme c.q. de hartslagfrequentie op
Bevordert de bloedsomloop Hierdoor:
Treedt sneller herstel op van aangetaste cellen
Worden bacteriën sneller gedood en afgevoerd
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Bacterien en virussen zullen geen hinder ondervinden van de koorts." Dat is dus niet waar. Zoals WillemNeoChorio al aangeeft hebben ziekteverwekkers een optimum temperatuur. Zo zie je bijvoorbeeld bij celkweken dat verkoudheidsvirussen beter groeien bij 35ºC (de temperatuur van de luchtwegen), dan bij 37ºC of hoger. Door die groei iets te remmen door koorts, kan de ziekteverwekker minder snel vermenigvuldigen, waardoor het lichaam het makkelijker kan opruimen.

Antwoorden (4)

Koorts heeft wel een direct effect; al is het niet spectaculair, het helpt wel mee. Het gaat er namelijk niet alleen om, of de bacterien en virussen een temperatuur kunnen overleven, het gaat er ook om bij welke temperatuur ze optimaal functioneren; en dat is rond de 37 graden. Koorts is een middel om de lichaamstemperatuur weg te schuiven van wat voor de bacterien en virussen optimaal is.

Overigens kan dit zo 'effectief' gebeuren dat ook de patient ernstige klachten kan krijgen en zelfs aan de koorts kan overlijden, onder meer doordat enzymen niet meer goed werken. Vandaar dat bij werkelijk hoge koorts (boven de 40 a 41 C) middelen worden gegeven waardoor de patient gaat zweten, waardoor afkoeling optreedt. Met name de koorts bij ziekten als malaria kan, met intervallen, zo sterk stijgen dat de patient vooral door de koorts schade zal oplopen (derdedaagse koorts).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is inderdaad zo dat de optimale groeitemperatuur van de meeste microbiële ziekteverwekkers bij de mens zich situeert rond de normale lichaamstemperatuur (37°C) van een gezond individu en slechts lichtjes verminderd naar echte koorts toe. Syfilis, een vroeger veel voorkomende geslachtsziekte, werd oorspronkelijk - bij gebrek aan antibiotica- behandeld door de patiënt in een kunstmatige hoge koortstoestand te brengen via bloedtransfusies van een malariapatiënt. De resultaten waren bedenkelijk. De optimale groeitemperatuur van een selecte bacteriepopulatie moet je beschouwen als een Gauss-curve. Hoewel de meeste zich het lekkerst voelen bij 37°C, zijn er toch - binnen dezelfde populatie - een niet te verwaarlozen aantal die zich beter voelen bij 39 - 40°C en het zijn deze die na de koortsaanval uiteraard als natuurlijke selectie overblijven indien het immuunsysteem ze niet de baas kan. Er zijn ook bacteriële infecties waarbij de bacterie "pyrogenen" (= koortsverwekkende stoffen) afscheidt met enkel de bedoeling om de lichaamstemperatuur van de patiënt te doen stijgen naar temperaturen ( 39 - 40°C) zodat ze zich veel vlugger kunnen vermenigvuldigen dan dat het immuunsysteem ze kan verwijderen. Over het pro en contra van koorts is het laatste woord nog niet gezegd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, leuk antwoord (+). Mooie anekdote: In enkele Mediterrane landen kon men ten tijde van de Romeinen al koorts constateren: dan waren namelijk de toen alom tegenwoordige hoofdluizen verdwenen -- die kregen het te warm. Wat wel aantoont dat sommige 'beestjes' het bij koorts echt niet uithouden. Al is het voor een luis makkelijker om 'de benen te nemen' dan voor een bacterie...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Syfilis is een mooi voorbeeld ja! De malaria konden ze die tijd behandelen met quinine, de syfilis niet. Dus gaven ze malaria en behandel ze die.
erotisi
8 jaar geleden
Toch blijft het verbazingwekkend, dat als een bacterie zijn ideale temperatuur 37 graden is dat bij 2 graden meer hij reeds minder actief is.
Op zich kan 2 graden wel veel zijn, maar als je de marge bekijkt bij welke temperaturen de bacterien kunnen leven is die verandering toch opvallend: -psychrofiele bacteriën met een temperatuurbereik van 5° tot 30° Celsius.
-mesofiele bacteriën groeien optimaal tussen 15° en 50° Celsius.
-thermofiele bacteriën waarvan de optimale temperatuur tussen de 50 en 60° Celsius ligt Als je de mens hiermee vergelijkt: die hebben een temperatuurbereik van zeg -10 tot +40.
Maar zou het dan zo zijn dat mensen die normaal bij 20 graden leven, bij 24 graden minder actief zijn of zich minder voortplanten? Ik begrijp dat een bacterie anders is dan een mens, maar waar zit dan toch die gevoeligheid van bacterien in?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het zit voornamelijk in de optimale werktemperatuur van de enzymen. De meeste enzymen van bacteriën die in en op de mens leven, ligt op 37ºC. Bij een paar graden verschil kunnen die enzymen al veel minder activiteit hebben. Die paar graden verschil overleven ze wel, maar is niet optimaal. Hierdoor krijgt het lichaam meer de kans om de bacteriën op te ruimen. Psychro- en thermofiele bacterien leven over het algemeen niet bij de mens en veroorzaken geen ziekten. Een mens kan zijn interne temperatuur op peil houden. Zowel bij 24ºC als 20ºC blijft de interne temperatuur op 37ºC. Een bacterie in een lichaam kan de omgevingstemperatuur niet veranderen en zal het dus moeten doen met de temperatuur die daar op dat moment heerst.
de eiwitten beginnen te stollen op hogere temperaturen. dat zit ook in bacterien en misschien ook in virussen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Stollen? Sinds wanneer zijn eiwitten vloeibaar? Ik denk dat je denatureren bedoelt, maar dat gebeurt nauwelijks bij koorts. Daarvoor heb je veel hogere temperaturen nodig.
Heel goede vraag en je gaat naar de kern van de zaak: Heel ons leven bestaat uit wisselingen van temperaturen en daarmee samengaand zuurtegraden.

De verhoging van de temperatuur is inderdaad het volledig in werking treden van het afweermechanisme en zowel goede als slechte bacteriën worden in ons lichaam zwaar aangevallen en de hogere temperatuur speelt daar wel degelijk een vernietitingsrol in. Tot slot moet je ook weten dat een meettemperatuur van 40 graden koorts, zelfs rectaal of onder je tong (hou het dus best hygiënish) betekent dat IN je lichaam nog hogere temperaturen plaatsvinden.

Kijk, eigenlijk is het een fabeltje dat 'bacteriën' aan 60 graden dood zijn. Die 60 graden is een gemiddelde immers. Veel bacteriën gaan al dood aan 40 graden als die langere tijd die temperatuur hebben. Men neemt die 60 graden omdat een 'kortstondige aanval' meestal niet de bacteriën ten volle dood: die warmte moet ook IN de bacteriën geraken. Daarom kookt men melk bijvoorbeeld met de UHT methode (Ultra High Temperature) voor men het in dozen doet, maar melk is eigenlijk al antibiotica uit zichzelf en melk kan op zich beschouwd worden als een omgevormd water met voedingsstoffen die 'slechte bacteriën' vrij is als voedingsstof (daarom net ook slechts beperkt houdbaar en is het net als brood net zeer giftig als het begint te beschimmelen, maar lees met giftig: antibiotica opnieuw maar in een sterke vorm dan waar het in melk in een normale vorm zo werkt voor alle diersoorten die voeding moeten verwerken en een hart hebben om hun bloedstroom te verzekeren en te kunnen vrij rondlopen (in tegenstelling tot planten en bomen die geen hart hebben en aan capillaire kracht genoeg hebben om voeding tot zich te nemen).

Zo ook het probleem geweest dat 60 graden van je boiler niet genoeg bleek om soms toch nog het legionnella virus in bepaalde zwembaden en douches te krijgen: Je moet dus je boiler altijd op minstens 60 graden zetten, MAAR bij langere leidingen kan het water stilstaan in de leidingen en kunnen daar bacteriën en virussen blijen leven. Hetzelfde voor koud water: als je drinkt, is dat DE reden om na een vakantie eerst een tijdje het water 'spilziek' (maar gezond en veilig) wat te laten weglopen tot je leidingen weer gevuld zijn met nieuw gechloord water (ook niet gezond, het ene moet wijken voor het andere).

Dus ja, koorts en hogere temparturen zijn wel degelijk het meest DIRECTE effect om bacteriën en virussen te vernietigen. +je