Waarom komt een mug binnen als je je licht aanlaat op je slaapkamer?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
18.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plus 1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag plus

Het beste antwoord

Muggen komen op verschillende dingen af, waaronder lichaamsgeur. Ook worden ze aangetrokken door warmte, zweet, melkzuur en koolstofdioxide (CO2).

En op de vraag" waarom cirkelen ze dan altijd om lampen" kan ik antwoorden; Lampen geven niet alleen licht maar ook warmte af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Bekendste fabel is nog wel dat muggen op licht afkomen -

Je ligt net in bed en valt bijna in slaap. Dan begint het gezoem: muggen. Massaal gaan ze 's nachts op zoek naar menselijk bloed. De mens, die tijdens zwoele zomers toch al moeilijk de slaap kan vatten, lijkt alle fabeltjes te geloven om er vanaf te komen. Entomoloog Willem Takken van de Wageningen Universiteit weet wat echt werkt. "De bekendste fabel is nog wel dat muggen op licht afkomen", zegt de insectenkenner. "Mensen stommelen 's avonds voor het slapen gaan in het donker rond in hun slaapkamer, terwijl muggen op de geur van de mens afkomen, niet op licht." Het is een hardnekkig muggensprookje, stelt Takken. "We kunnen honderd keer vertellen dat het niet klopt, maar mensen blijven erin geloven."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegelijk getypt!
Maar iemand die mij net voor is, krijgt een plus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahaha ik zal jou ook je 3600ste punt geven eerlijk is eerlijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En s'nachts kunnen ze je zo lekker wakker zoemen. Kun je als n gek met n handdoek achter dat beestje aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
daar zijn handdoeken niet voor pluske daar moet je een vliegemepper voor gebruiken
Cryofiel
13 jaar geleden
Nee, een kruimelzuiger. Anders krijg je vlekken op de muur. Nog een voordeel is dat je met een kruimelzuiger de mug in volle vlucht kunt vangen; met een handdoek of een vliegenmepper moet je wachten tot de mug op een geschikte plek gaat zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke, maar waarom hangt er dan zoveel ongedierte bij die buitenlamp die 's nachts brand?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zal die vraag stellen robin
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat vroeg ik me ook al jaren af. ze vliegen wel degelijk rond de lamp
en als ik in bed zit te lezen met het lampje aan, zwermen ze ook om me heen, met licht uit niet.
Je ziet ze dan beter, maar ze zijn er ook in het donker.

1]
Entomoloog Willem Takken van de Wageningen Universiteit weet wat echt werkt. "De bekendste fabel is nog wel dat muggen op licht afkomen", zegt de insectenkenner. "Mensen stommelen 's avonds voor het slapen gaan in het donker rond in hun slaapkamer, terwijl muggen op de geur van de mens afkomen, niet op licht." Het is een hardnekkig muggensprookje, stelt Takken. "We kunnen honderd keer vertellen dat het niet klopt, maar mensen blijven erin geloven."

http://www.dierenklinieklemmer.nl/page202/files/5c729fd1591a66741d306487cc6a2bb7-13.html

2]
Het effect van licht op de mug is onduidelijk. UV-licht kan muggen lokken, terwijl fel lamplicht de muggen mogelijk buitenhoudt.
http://www.milieucentraal.nl/pagina.aspx?onderwerp=Muggen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een mug komt op het uitgeademde koolzuurgas af en op op lichaamswarmte, niet op licht. Als het lijkt alsof hij op licht afkomt, is dat toeval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het licht aan staat weten ze dat er iemand thuis is om bloed van te drinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom vliegen er dan zoveel muggen rond een lampje dat buiten brand?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die vraag heb ik net gesteld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inderdaad, dat vragen wij ons ook af. spinnen hebben zich er op aangepast. rond buitenverlichting zitten veel meer webben omdat ze daar meer vangen.