Klopt het dat er een trend is dat hoe groter een dier is hoe ouder hij wordt? Zo ja, waardoor komt dat?

Insecten zijn met een jaar al heel blij misschien en ratten en muizen met 5 jaar. En olifanten halen de 60 jaar nog wel.
De mens is misschien in de hele lijn wat afwijkend door zijn technologie gezien de verhouding van massa en leeftijd van 80 jaar.

Maar als dat nu klopt dat een groter dier over het algemeen ouder wordt dan een kleiner dier, waardoor komt dat dan?

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Zo kan bijv. de naakte molrat een uitzonderlijke 30 jaar worden. Het gaat dus om de trend.

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
1.4K
Rieneke1
8 jaar geleden
Trend?? We hebben het niet over mode of zo ;) kleine hondjes worden veel ouder dan grote.
Erna55
8 jaar geleden
Schildpadden, papagaaien, arenden, etc worden ook erg oud.
paulus811
8 jaar geleden
Rieneke1, een trend is een statistische term en slaat niet alleen op mode. In de statistiek staat het voor een langetermijn beweging. Overigens was ik vanmiddag bij een collega en die heeft een papagaai van 42 jaar oud. Er is geen paard die die leeftijd haalt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens mij heeft dit niet alleen maar te maken met de grote maar ook met het aantal hartslagen. Bij een muis klopt het hart veel vaker per minuut dan bij een olifant. Waardoor een muis in een veel kortere tijd aan zijn maximaal aantal hartslagen komt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Van grote dieren zijn er ook minder aantallen. En hoe langer ze leven, hoe meer kans om zich voort te planten, lijkt me.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Meestal worden wezens van 1 soort zoals mensen of honden ouder naarmate ze kleiner zijn..

Antwoorden (4)

Nee, het klopt niet.

De top 10 van langst levende dieren laat dit zien .

1 . Dit type kwal, de Turritopsis nutricula, heeft het geheim van de eeuwige jeugd gevonden. Ze maken cycli van oud naar weer jong, dit kan oneindig door gaan. Wetenschappers hebben dan ook ontdekt dat er steeds meer van dit soort kwallen in de zee zijn…

2 . De spons is zijn hele leven op dezelfde plek te vinden en dat voor 1550 jaar lang. Waarschijnlijk groeit de spons langzaam door de extreem lage temperaturen in de oceaan.

3. Mossel. Aan de ringen op deze mossel is af te lezen hoe oud deze is, de oudste is 400 jaar oud.

4. Landschildpadden – 250 jaar

5. Lamellibrachia – 250 jaar

6. Koi – 226 jaar

7. Groenlandse walvis – 211 jaar

8. Rode Zee Egel – 200 jaar

9. Tuatara – 200 jaar

10. Geoduck – 160 jaar
Erna55
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit zijn de uitzonderingen, Erotisi heeft het over een trend. Dus leven grotere dieren statistisch gezien langer dan kleinere dieren.
Voor zoogdieren en vogels is er een trend te zien dat grotere diersoorten langer leven (zie bron 1 en het plaatje).

Opvallend is dat vliegende zoogdieren een vogels, langer leven dan niet-vliegende zoogdieren, relatief aan lichaamsmassa. Vlieg meer, leef langer! :-p
De echte uitbijters zijn vleermuizen (vliegende zoogdieren). Die zitten bijna allemaal linksboven in de grafiek, dus die leven relatief heel lang voor hun formaat.

Daarentegen is bij sommige dieren gevonden, dat grotere exemplaren binnen de soort, korter leven. Grote muizen leven korten, en honden ook zoals in de reacties al is gezegd.

De verklaring voor dit alles is dat grotere zoogdieren en vogels een lager metabolisme hebben. Ze verbruiken minder energie per kilogram. Hierdoor groeien de dieren sneller en worden cellen vaker vervangen. Hierdoor verouderd het lichaam sneller. Bij grotere dieren binnen een soort, hebben deze dus een hoger metabolisme, waardoor ze sneller verouderen relatief aan hun broertjes en zusjes.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zeer goede uitleg, want hier wordt iets erg complex tot de kern herleid: basaalmetabolisme en metabolisme. Goed zo, sebas86. +je
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik meen dat er overigens ook een relatie is - bij zoogdieren dan - tussen het aantal hartslagen en de gemiddelde leeftijd. Behalve natuurlijk bij de mens ; die gaat bijna twee keer zo lang mee. ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het aantal hartslagen hangt ook weer samen met het metabolisme.
Bij honden klopt dat al helemaal niet. Minihonden worden minder oud dan honden met een schofthoogte van 30 cm, daar is de gemiddelde leeftijd 14-17 jaar. Daarentegen worden deze honden gemiddeld weer ouder dat honden met een schofthoogte van 60 cm, daar ligt de leeftijd tussen 12-14 jaar. Honden die nog groter zijn halen vaak de 10 jaar niet eens. Ik denk dat jouw stelling voor wat betreft andere diersoorten ook van geen kant klopt.
8 jaar geleden
Mensen worden veel ouder dan olifanten en galapagos landschilpadden worden weer stukken ouder als mensen dus het heeft biologisch gezien niks met elkaar te maken.