Zien toekomstige wespenkoninginnen er anders uit?

Een volgroeid wespennest kan tot 10.000 wespen herbergen en bestaat uit een koningin en talloze vrouwtjeswespen (werksters). Meestal is er ook een klein aantal mannetjeswespen (darren) en vruchtbare vrouwtjes (toekomstige koninginnen) aanwezig.

’s Winters sterven alle wespennesten uit door de kou. Koninginnen zullen proberen te overwinteren en zijn de enige wespen die de kou kunnen overleven.

Ik zag dus laatst een wesp. Maar is dat nu een vruchtbaar toekomstige koningin of zijn er door de zachte winter ook gewone werksterwespen nog levend.
Maw kun je een verschil zien tussen een gewone wesp en een vruchtbare koningin?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Koningin is veel groter dan een werkwesp
erotisi
8 jaar geleden
Maar is die dat al van begin af aan? OF groeit deze nog in de loop naar het uitbroeden van de larven?

Antwoorden (1)

Ja; zelfs als de larve nog niet is verpopt is deze veel groter.

Evenals bijenkoninginnen komen wespenkoninginnen als veel groter formaat imago (volwassen insect) uit de pop. Insecten groeien tijdens hun leven als imago niet meer.
Wel zie je bij bijvoorbeeld sprinkhanen en andere insecten met onvolkomen gedaantewisseling, dat er ' tussenstadia' zijn.

Maar bij de 'hogere' insecten, zoals vlinders, libellen, kevers, tweevleugeligen (o.a. muggen en vliegen) en vliesvleugeligen (bijen, wespen, hommels en mieren), die een volkomen gedaantewisseling hebben, komt een volkomen uitgegroeid, volwassen insect uit de pop (of cocon, cel van een bijenraat etc.). Of er een mannetje (dar), werketsr of koningin uit de cel zal komen, wordt bepaald door (1) is het eitje bevrucht? zo niet, dan komt uit de cel een dar (mannetje). (2) als het eitje bevrucht is, krijgt het dan gewoon voedsel toegestopt (dan komt er een werkster uit) of krijgt het extra veel voedsel dat soms ook anders is dan voor de werksters (dan komt er een koningin uit).

Bij sommige wespen en bijen is het verschil tussen koningin en werksters echt enorm; dat verschil is er dus van jongs af aan, zodra het dier uit de pop kruipt is het al zo groot. Wel zie je vaak, dat het nog even duurt (minuten) voordat de vleugels uitgevouwen en hard geworden zijn. zoiets als 'adolescente insecten' bestaat dus alleen bij sprinkhanen en enkele andere groepen met onvolkomen gedaantewisseling.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je zegt overigens in de toelichting dat in een nest ook vruchtbare vrouwtjes/ toekomstige koninginnen leven. dat is slechts van heel korte duur want ze verlaten zeer snel het nest om een veilig onderkomen voor de winter te zoeken. Omdat het momenteel zeer zacht is, zie je ze wel langer rondvliegen. Insecten kunnen zichzelf niet goed verwarmen (anders dan met zijn allen op een kluitje te zitten, wat bijen in de winter doen); dus zodra het echt koud wordt, zie je ze niet meer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
In dat geval zal mijn wesp het, door het warme weer, wel gewoon overleeft hebben ipv dat het een koningin was, want zijn/haar formaat was redelijk normaal, al leek zij niet zo actief meer.
Of zouden de wespen pas allemaal ná de winter dood zijn?