Wat is er bijzonder aan een maretak?

Ik ben naar zuid belgie namur geweest. en daar was een appel boom met maretak. in een tuin. ik heb een beetje geholpen met de maretak eruit te halen anders gaat de boom dood. je mag iemand kussen als die er onder staat. maar het is een parasiet. dus wat maakt mensen zo blij daarvan? hoe komt het?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.2K

Het beste antwoord

Dit heeft vooral met mythologie en volksgeloof te maken:
Maretak is een mythische plant. De gouden toverroede waarmee de Griekse held Aeneas toegang tot de Onderwereld verkreeg, zou een Maretak geweest zijn. In het Germaanse epos Edda wordt beschreven hoe de blinde god Hodur de zonnegod Balder met een Maretak als lans gedood heeft.

Voor de Druïden, de Keltische priesters van de oude Galliërs en Brittanniërs, was niets zo heilig als een Maretak die op een eik groeide. Hij moest met eerbied en in de zesde maand (van de Keltische kalender) met een gouden mes gesneden worden. Poeder van deze takken zou de vruchtbaarheid bij vrouwen bevorderen. Tevens geloofden zij dat Maretak een middel tegen vergiftigingen zou zijn.

Zoals je misschien weet, is mistletoe het belangrijkste groen voor de Engelse en Canadese kerst als symbool voor vriendschap, liefde, geluk en een lang leven. Het kussen onder een struikje mistletoe is dus een oude volksgewoonte.

In Frankrijk geeft men elkaar een Maretak op nieuwjaarsdag "Au gui l’an neuf".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 duidelijk antwoord

Andere antwoorden (1)

Alleen de (oeroude) traditie,dat je idd iemand mag kussen die er onder staat, het zal m'n buurman maar zijn!