hoe weet je bij een zuur of het een sterk of zwak zuur is?

en dan vooral bij een organisch zuur want bij die ander staat het in tabel 49 van de binas (de meeste dan)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
2.4K

Het beste antwoord

Titreren met een base geeft de oplossing, maar dan moet je wel de concentratie van het zuur weten.

in principe geeft

sterk zuur + sterke base --> neutraal (pH ongeveer 7)
zwak zuur + sterke base --> basisch (pH ruim hoger dan 7)
Sterk zuur + zwakke base --> zuur (pH flink lager dan 7)
zwak zuur + zwakke base --> neutraal

maar dit geldt natuurlijk alleen als je ongeveer gelijke hoeveelheden bijeen voegt. heb je een piepklein beetje sterk zuur en een enorme bak zwakke base dan kan het resultaat na menging best toch basisch zijn!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat deed ik vroeger met een lakmoespapiertje. Misschien is er tegenwoordig wel een app voor.