Wat is het verschil tussen suikers, sachariden en koolhydraten?

Een beetje een gekke vraag maar kan iemand mij de verschillen uitleggen. Ik ben zelf al op zoek gegaan op internet en dit is wat ik heb gevonden: suiker is eigenlijk alleen kristalsuiker met chemische naam sacharose. En koolhydraten zijn sachariden. En sachariden zijn te verdelen in groepjes. Monosachariden Disachariden Oligosachariden en Polysachariden. Heb ik dit zo goed of mis ik ergens nog iets?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
7.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"suiker is eigenlijk alleen kristalsuiker"
Ja maar suikers zijn koolhydraten. Dat is een wat onhandige benaming.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat dat suiker betreft ben ik er wel uit. maar dat stukje van sachariden en koolhydraten zit nog niet helemaal goed denk ik.
Het is trouwens voor mijn profielwerkstuk. ik en een maatje gaan onderzoeken welke suikers ( sachariden dus ) een mier het meeste aantrekt, en waarom. met proeven willen we dat uit gaan zoeken. maar we moeten ook verdere informatie geven zoals wat voor suikers er zijn ( daarbij bedoelen we dus die suiker, sachariden en koolhydraten en wat daar dan het verschil tussen is. vandaar mijn vraag. en verder werken we nog wat uit over de sachariden die we gebruiken. en ook nog wat verdere informatie.
ik hoop het zo wat duidelijker te hebben gemaakt
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Fructose, dextrose, lactose, glucose..

Antwoorden (1)

Suikers behoren tot de koolhydraten. Die naam is historisch gegroeid omdat men vroeger alleen wist dat het koolstofatomen (kool) verbonden met water (hydraat) zijn. Suikers zijn onder te verdelen in sacchariden. Dat zijn organische moleculen met de formule CH2O waarbij er op elk koolstofatoom twee waterstofatomen en 1 zuurstofatoom in de saccharide zitten. Het aantal koolstofatomen kan variëren. De sacchariden met de minste koolstofatomen noemen we suikers: glucose (druivensuiker), galactose, fructose en saccharose, de suiker die bij jou in de suikerpot zit. Naarmate de sacchariden meer koolstofatomen bevatten krijg je stoffen als cellulose (het materiaal waaruit planten voor een groot deel zijn opgebouwd en celluloid, een kunststof dat vroeger werd gebruikt om filmpjes voor fototoestellen van te maken. Allemaal dus koolhydraten, allemaal sacchariden maar alleen de eenvoudigste met de minste koolstofatomen noemen we suikers.