Waarom zwemmen pantoffeldiertjes in een homogeen magnetisch veld richting de noordpool?

Ik was gisteren bij de Radboud Universiteit en ik kreeg daar een rondleiding door het magnetenlab. Er worden daar allerlei onderzoeken gedaan om te kijken wat de onvloed is van sterke magnetische velden op stoffen. De man die de rondleiding gaf liet ons een filmpje zien waarin je zag dat pantoffeldiertjes onder normale omstandigheden kriskras door elkaar heen zwemmen. Wanneer ze zich echter in een homogeen magnetisch veld bevonden, zwommen zij allemaal dezelfde kant op, namelijk richting de noordpool. De man zei niet te weten hoe dit kwam, en vertelde ons dat we biologie moesten gaan studeren als we dat zouden willen weten. Nou heb ik daar geen 5 jaar geduld meer voor, dus daarom heb ik deze vraag voor de biologen onder ons: hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
OK hier een reactie van een bioloog die het ook niet weet; wat ik wel weet is dat dezelfde magnetische velden ook bij andere diersoorten de orientatie hevig kunnen verstoren. Zo is er gedacht (misschien nog steeds) dat postduiven in de nacht zich orienteren op het aardmagnetisch veld. Zal eens op zoek gaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://tinyurl.com/obcoqdn
erotisi
8 jaar geleden
Misschien dat ze zich laten mee voeren door het magnetisch veld dat invloed op het water heeft? Water, of H2O met twee H’tjes (waterstof) van een watermolecuul zijn magnetisch, je zou ze kunnen zien als twee heel kleine kompasnaaldjes. Je lichaam zit dus boordevol zulke kompasnaaldjes. Als je in een sterk magnetisch veld zit, dan gaan al die naaldjes in één richting staan, evenwijdig aan het magnetische veld. Misschien ook te vergelijken met een doolhof waar marmotjes door heen lopen. Zet je alle schotjes dezelfde kant uit dan zullen de marmotjes ook allemaal dezelfde kan op gaan. Ok een beetje speculatie, maar wie weet...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kompas maken: "You can magnetize or polarize the metal by slowly stroking it in one direction on a piece of silk or carefully through your HAIR using deliberate strokes." http://www.wildwoodsurvival.com/survival/navigation/rbimprovisedcompass01.html Hier is het precies andersom: pantoffeldiertje = het haar, magnetisch veld = stuk metaal.

Het beste antwoord

OK zoals beloofd. Het aardmagnetisch veld is inderdaad van invloed op het de weg vinden van veel diersoorten; zie de bronnen. Door een kunstmatig magnetisch veld aan te leggen kun je dus het normale gedrag veranderen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord.