Hoe kan het dat adrenaline ervoor zorgt dat de harslag omhoog gaat?

Ik wil graag voor mijn profielwerkstuk weten hoe adrenaline er voor zorgt dat de hartslag omhoog gaat. Ik ben op zoek naar een antwoord op celniveau

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
1.1K
erotisi
8 jaar geleden
Op celniveau zou wel een heel omvangrijk antwoord worden maar het volgende is zeker van toepassing: De Hypothalamus-hypofyse-bijnier-as, die beter bekend is onder de Engelse afkorting HPA-as (Hypothalamic-Pituitary-Adrenal axis), speelt een belangrijke rol in de stressrespons. Na een stressvolle gebeurtenis scheidt de hypothalamus corticotropin-releasing hormone (CRH) uit, dat er op zijn beurt voor zorgt dat het voorste deel van de hypofyse adreno-corticotroop hormoon (ACTH) uitscheidt, ook wel bekend onder de naam corticotropine. Deze stof zorgt er vervolgens voor dat de bijnieren glucocorticoïden gaan produceren, zoals cortisol bij mensen of corticosteron bij diverse andere dieren. De HPA-as is een langzame respons op stress: het duurt ongeveer 30 minuten voordat cortisol in het bloed gemeten kan worden. De aanmaak van adrenaline als respons op stress gaat veel sneller, dat is namelijk na 60 seconden al te meten in het bloed https://nl.wikipedia.org/wiki/Hypothalamus-hypofyse-bijnier-as
tinus1969
8 jaar geleden
Helaas kan ik hier geen min geven; wat je zegt klopt maar zegt niets over adrenaline en hartslag.
tinus1969
8 jaar geleden
Lees hier
https://en.wikipedia.org/wiki/Epinephrine#Mechanism_of_action https://en.wikipedia.org/wiki/Adrenergic_receptor

Antwoorden (1)

Adrenaline zorgt voor vaatvernauwing (vasoconstrictie). De bloedvaten worden nauwer waardoor het hart vaker moet pompen om de zelfde hoeveelheid bloed in dezelfde tijd rond te pompen.