Als je neus en ogen dicht zijn kun je dan een stukje ui met een stukje appel onderscheiden met je smaak?

Soms lees ik dat je met je neus dicht niet veel kunt proeven, maar anderzijds kan je met je tong wel de verschillende smaken onderscheiden. Nu las ik dat als je een ui of appel eet met je ogen en neus dicht en er wordt je vertelt dat je een stuk appel krijgt dat je niet zult beseffen dat je een ui eet.

Toch vraag ik me af of dat nou echt niet kan. Immers zo'n ui heeft toch wel één van de smaken zoet zuur bitter zout unami vet (en mineraal/metaal).

Of is het inderdaad zo dat er stoffen zijn die geen van deze basissmaken hebben zoals bijv. de ui?

Maar hoe dan ook een appel lijkt me toch wel zoet smaken, en als je dat niet proeft kan het geen appel zijn?! Maar misschien is de suggestie dat je een appel eet dan zo groot dat je de smaak zoet erbij denkt??

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (1)

Ja, je kunt een stukje ui en een stukje appel onderscheiden met je smaak als je neus en ogen dicht zijn. Je smaakpapillen zijn namelijk in staat om de verschillende smaken te onderscheiden.
Bronnen:
5 maanden geleden