Waarom is een lach voor een aap een bedreiging en voor de mens niet?

Als je een aap je tanden laat zien oftewel lachen dan ziet hij dat als een bedreiging maar als ik bijvoorbeeld naar mijn vader lach is dat een teken van blijdschap voor ons

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
5.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
wij kunnen onderscheid maken in deze emoties, tanden laten zien is voor ons niet bedreigend als we lachen, maar wel als je je tanden laat zien als nijd (hoewel we dat maar zelden doen, omdat we hebben geleerd dat bijten niet sociaal is, maar dat terzijde). Voor een aap is het laten zien van tanden vanzelfsprekender uit nijd dan voor een mens. Vandaar
Rieneke1
8 jaar geleden
Volgens mij toont een aap angst als hij grijnst, geen nijd.
Rieneke1
8 jaar geleden
http://www.kennislink.nl/publicaties/aap-leest-mens

Antwoorden (2)

Gebaren en uitdrukkingen kunnen heel verschillende betekenissen hebben. Wij weten natuurlijk niet waarom een aap iets op zijn manier beoordeelt. Maar om een voorbeeld te geven, een duim omhoog wordt bij ons als positief gezien, in Afrika is het een obscene belediging, en in Turkije een uitnodiging voor homoseksuele praktijken.

Soms zijn dingen zoals ze zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb nog nooit gezien dat iemand als uitnodiging voor homoseksuele praktijken zijn/haar duim opstak...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan moet je ook naar Turkije gaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik woon in Turkije en ik heb dat nog nooit gezien
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik geloof liever iemand die in Turkije woont dan de eerste de beste blogger. Er wordt hier over het algemeen veel te makkelijk naar internet verwezen als betrouwbare bron. Ik gebruik het bij voorkeur alleen als ik er een bevestiging vind van wat ik uit betrouwbaarder maar moeilijker bereikbare bron weet.
Apen lachen enkel met hun ondertanden bloot, OA, de chimp. Alle tanden bloot doet denken aan een roofdier dat aanvalt, en duid ook op agressie, althans bij de apen, apen namelijk bijten ook wel eens en vlak voor zij dat doen tonen ze al hun tanden. Zou een mens in het bijzijn van een aap al zijn tanden bloot lachen dan duid de aap dat dus als agressie, en dus als iets negatiefs.
Lach bij een aap dus enkel je ondertanden bloot.
Citaat uit de link: " Als een chimpansee lacht staat zijn mond iets open en is alleen de bovenrand van de ondertanden te zien.)
Zie bron: