Waardoor krijgt men nou uiteindelijk grijs haar?

Ik was altijd in de veronderstelling dat je grijs haar krijgt door vermindering van de aanmaak van het pigment door het afsterven van melanocyt-stamcellen. Dat antwoord staat dan ook vermeld in http://www.goeievraag.nl/persoon-gezondheid/gezondheid/overig/vraag/184036/waardoor-verlies-kleurpigmenten-grijs

Maar nu hoorde ik gisteren op tv dat het komt door waterstofperoxide. Waterstofperoxide (H2O2)belet indirect de vorming van voldoende melanine, de kleurstof van het haar. H2O2 ontstaat van nature bij de menselijke stofwisseling. Het agressieve bleekmiddel wordt bij jonge mensen snel weer afgebroken, bij oudere mensen werkt dat mechanisme niet goed meer. Het waterstofperoxide dat zich in het lichaam ophoopt, breekt vervolgens het enzym tyrosinase af, dat verantwoordelijk is voor de productie van voldoende melanine.

Maar is het nu zo dat er dus twee oorzaken zijn van grijs worden? Zo ja (hoewel op tv alleen het peroxide verhaal als waar werd geduid), is er een verschil waar te nemen in bijv. de snelheid, leeftijd, etc.? Of is er bijv. een volgorde van oorzaken? Eerst de peroxide en dan de stamcellen of andersom?
Zo nee, wat is de echte oorzaak?

Toegevoegd na 1 uur:
30e minuut

erotisi
Ik heb ook geleerd wat Crea schrijft . Ik heb zelf altijd daar wat zeg vraag tekens bij gehad . Door eigen subjectieve waarneming :) dat het zo plotseling kan en dan ook bijna ineens . Mogelijk dat het een combinatie is van diverse oorzaken die elkaar versterken . Het blijft mijn aandacht hebben ook al zit ik er niet met m'n handen in het haar van .
Ik krijg de indruk dat de Lijfshow niet echt een wetenschappelijk onderbouwd programma is ?
nounka
grijze haren zijn erfelijk.
je krijgt ze van je kinderen

Er zijn inderdaad twee hypothesen, nog niet echt gestaafd door onderzoek.

Een eerste is dat er bij het ouder worden slijtage optreedt in het DNA. Dat zou de productie van cellen verhinderen die melaninen produceren. Hoe? Daarvoor bestaat geen duidelijke verklaring. Bovendien werden de meeste studies die deze hypothese ondersteunen, uitgevoerd op muizen.

Een tweede hypothese stelt dat het haar van binnenuit bleek wordt. De schuldige is waterstofperoxide, een stof die ook gebruikt wordt in haarkleur- en -bleekmiddelen. De haarzakjes maken de stof in kleine hoeveelheden aan, maar een ander enzym, katalase, houdt het onder controle. In 2009 wees een studie uit dat de productie van katalase stilvalt wanneer we ouder worden. De waterstofperoxide krijgt zo vrij spel en kleurt uw haar eerst grijs, dan wit. Maar ook deze hypothese kon nog niet gestaafd worden door ander onderzoek.

Toegevoegd na 1 uur:
Hypothese 2 lijkt momenteel de voorkeur te genieten boven hypothese 1, maar ik heb geen onderzoek kunnen vinden dat hypothese 1 ontkracht.
SimonV
Lijkt me een prima antwoord, zeker omdat je aangeeft dat de nieuwe inzichten nog niet onderbouwd worden door onderzoek. Plussen lukt me nog niet.
Ivana
Geef ik toch een plus :)
Trouwens, ik ben 75 en begin nu pas grijzer te worden. Het meeste haar is nog (ongeverfd!) bruin. :)
SimonV
@Ivana
Zo te zien lukt het jou ook niet... ;-)
Toch bedankt voor het gebaar!
Ivana
Nu wel ! Geplust.

Mischien verdwijnt het pigment uit het haar net zo als op sommige plekken op de huid. Als je ouder word krijg je soms witte vlekken op je huid omdat het pigment verdwijnt misschien is dat ook bij je haar.