Waarom is de panda beer bamboe gaan eten?

Volgens wikipedia was de panda carnivoor en is hij later vooral van bamboe gaan leven. Waarom toch?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
2.9K

Antwoorden (2)

Waarom panda’s niet gewoon vleeseter zijn gebleven is nog niet duidelijk. Wel heeft Chinees onderzoek duidelijk gemaakt dat het gen voor de umami-smaakreceptor, die een grote rol speelt bij het waarderen van vleessmaak, bij de panda door een paar mutaties is uitgeschakeld. Hij zou dus wel vlees kunnen eten (en verteren), maar als je niks proeft kun je er niet van genieten dus waarom zou je het dan eten?
Over het algemeen wordt aangenomen dat bamboe-liefhebbende panda’s een evolutionair voordeel hebben, omdat bamboe het hele jaar beschikbaar is.
Amadea
8 jaar geleden
Dat panda's geen smaak voor vlees zouden hebben en het dus niet zouden lusten klopt niet, want dieren eten niet omdat ze iets lekker vinden maar omdat ze ervan kunnen leven. Vergelijk maar de gieren, die graag rottend vlees eten, niet omdat ze het lekker vinden maar omdat ze immuun voor lijkengif zijn. Gedragsontwikkelingen als het specialiseren in bamboe worden altijd veroorzaakt door natuurlijke selectie. Waarschijnlijk kon de panda door zich in het consumeren en verteren van bamboe te specialiseren beter concurreren met andere diersoorten, waaronder vleesetende soorten beren.