Hoe planten virussen zich voort?

Ik heb ondertussen wel gelezen dat ze zich voortplanten ondanks dat ze niet levend zijn.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
6.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Virussen zijn wel levend. Recent is aangetoond dat ze sommige eiwitten anders vouwen dan de bastheercelleen die ze gebruiken om zich te vermenigvuldigen. Dat kan alleen als ze een ander evolutionair pad bewandeld dan hun gastheren om ook buiten die de kunnen overleven. Daarmee is aangetoond dat het leven is.
erotisi
8 jaar geleden
Voor zover ik het artikel begrepen heb wordt de conclusie dat ze levend zijn niet gezegd over alle virussen maar over gigantisch virussen die translatie genen hebben.: "Some giant viruses also have genes for proteins that are essential to translation, the process by which cells read gene sequences to build proteins, " http://www.sciencedaily.com/releases/2015/09/150925142658.htm
erotisi
8 jaar geleden
De vraag of daarmee grote virussen daarmee gelijk levend zijn, lijkt mij eigenlijk toch niet zo snel te zijn beantwoord.

Antwoorden (2)

Het zijn parasieten die erfelijk materiaal in de cel van de gastheer injecteren en zich zo voortplanten. Zie link over de rest van de leefwijze van de virus.

Toegevoegd na 59 seconden:
En ze leven wel degelijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ze leven niet. Althans dat is de meest gangbare zienswijze. http://askascientist.co.uk/biology/viruses-dead-alive/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ze leven wel. Zie mijn opmerking bij de vraag. Bron: Newscientist oktober 2015.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@mullog Tnx! Weer wat nieuws geleerd.
Virussen vermenigvuldigen zich doordat ze de gastheer de benodigde eiwitten en nucleinezuren laten maken.

Hieronder als voorbeeld voor de vermeerdering van een virus de vermeerdering van een bacteriofaag.
Een bacteriofaag is een virus dat in bacteriecel binnendringt, zich vermeerdert en daarna de cel oplost waarna de gevormde vrijgekomen bacteriofagen weer nieuwe bacteriecellen gaan aanvallen. Bacteriofagen zijn heel specifiek , één bepaalde faag parasiteert één soort bacterie, vaak zelfs één type bacterie binnen een soort.

De vermeerdering van een virus / bacteriofaag kent de volgende stappen:

Aanhechting:
het virus hecht zich aan de gastheercel
Binnendringen:
het virus brengt zijn nucleïnezuur bij een gastheercel naar binnen
Biosynthese viruscomponenten:
de gastheercel wordt aangezetom nieuwe nucleïnezuren en eiwitten voor het virus te maken.
Rijping:
de virussen”worden in elkaar gezet”zodat er complete virussen ontstaan.
Vrijkomen virusdeeltjes:
de gastheercel valt uit elkaar en de virussen komen vrij.
Erna55