Wat gebeurt er met een hart als het lichaam er omheen veel dunner wordt?

Stel: Je bent altijd, van kinds af aan, al behoorlijk dik geweest. Je hart heeft dan meer pompkracht nodig en wordt daardoor iets groter. Wat als je nu in korte tijd veel kilo's verliest? Krimpt het hart dan weer of blijf je dan profiteren van een groter hart wat minder hoeft te doen? Of iets in die strekking?

8 jaar geleden
in: Biologie
1.2K

Het beste antwoord

Het hart is een spier en moet getraind worden. Als je dat in je jeugd tot je volwassen bent veel doet, heb je een sterker("groter") hart. Maar dan zou je minder fors zijn.
Als je sinds je jeugd al fors was, heb je waarschijnlijk minder gesport en wellicht door het gewicht ook minder energie gehad om te sporten. Dan is je hart minder sterk (en groot).

Het formaat van je hart heeft weinig met de hoeveelheid vet dat je hebt te maken. Wel kan je hart dunnere wanden hebben als je minder gesport en ongezonder geleefd hebt.