Wat gebeurt er (na een hersen-infarct) met het afgestorven gedeelte hersenen?

Na een herseninfarct wordt er door de artsen gezegd dat er een gedeelte hersenen zijn afgestorven. Wordt er dan bedoelt dat er een 'dood' stuk orgaanvlees in het hoofd blijft zitten? Blijkbaar kan dit dus gewoon blijven zitten zonder problemen. Het gaat blijkbaar niet rotten, maar wat nou na een paar jaren, wordt het dan afgebroken door het lichaam zelf?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
3.6K

Het beste antwoord

Ik ben geen neuroloog dus ik weet het niet precies, maar dit is wat ik er wel van weet.

Als een deel van de hersenen door bijvoorbeeld een herseninfarct is 'afgestorven' betekent dat niet per definitie dat het dood weefsel is. Het betekent voornamelijk dat dat deel van de hersen niet meer naar behoren werkt. Het kan zijn dat de dode cellen door de overige cellen worden afgebroken, er blijft dus sowieso geen stuk dood weefsel zitten wat kan rotten.
Omdat na een bepalde leefijd, rond je 20ste geen nieuwe neuronen worden aangemaakt, kan het niet zo zijn dat dat deel van je hersenen zich zal afbreken en opnieuw opgebouwd zal worden.
Wat wel mogelijk is dat een deel van de cellen (die nog werken) uit dat gebied worden overgenomen door een naastgelegen gebied, dit heet hersenplasticiteit.

Dus het de dode cellen worden afgebroken maar de nog 'goede' cellen kunnen worden gebruikt voor andere zaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

aanvullend op moniekie:

Hersenen bevatten Neuronen(hersencellen)

neuronen zijn verbonden met axonen(neurieten) deze axonen geven signalen door naar de synapsen, die weer signalen doorgeven aan het weefsel.

de(nog) actieve hersencellen in het afgestorven stuk hersen kunnen nog bestuurd worden door deze axonen in een andere hersenvlakte.

de neurologie is op dit moment bezig met het onderzoeken van de connectie tussen deze vlaktes, hoe het brein zich aanpast in dit geval, na een herseninfarct.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met dat stukje gebeurd er niets meer.