Vallen roeken mensen aan?

Bij de bushalte smorgens moet ik altijd langs iets van 20 roeken die pas opzij gaan als ik ze bijna schamp. Ze gaan ook vaak met zijn heel dicht bij mij staan in een groep als ik ga zitten. Dit is een serieuze vraag en dus geen Hitchcok filmvraag voor de helderheid.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
Rieneke1
8 jaar geleden
Lees eens wat meer over deze zeer sociale en intelligente vogels. Wie weet hoe leuk je ze gaat vinden als je ze beter begrijpt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb weer iets geleerd. Ik zag een tijd terug blijkbaar een roek. Ik dacht dat het een zieke raaf of kraai was door die grijze krop. Blijkbaar dus een oudere roek. Deze beesten zijn slim genoeg om je gezicht te onthouden. Dus ik zou ze niet met opzet schampen, dan kunnen ze wraak gaan nemen ;-).
Rieneke1
8 jaar geleden
een roek draagt een broek.
(En een wulp kijkt naar z'n gulp :))

Antwoorden (1)

Nee, in principe vallen roeken geen mensen aan. In de tijd dat ze jongen te verzorgen hebben zou het mogelijk kunnen zijn dat ze een schijnaanval doen naar mensen, hoewel dit uitzonderlijk zou zijn.
Wellicht komen ze in je buurt zitten omdat ze hopen iets te eten van je te krijgen.
Vermoedelijk zijn ze wel eens gevoerd door andere mensen die bij de bushalte wat zaten te eten.
Rieneke1
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De woorden in principe hadden gerust weggelaten mogen worden. Van de roeken die de vraagsteller beschrijft zal niet een het in zijn hoofd halen om mensen aan te vallen. Geniet ervan dat je vogels van zo dichtbij kunt bekijken en wees vooral nergens bang voor.
Rieneke1
8 jaar geleden
Ach, je leest wel eens dat in de broedtijd een vogel de kolder in de kop krijgt :) Zorgen zou ik me ook zeker niet maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geloof niet alles wat je leest. Ik zwerf al 30 jaar door de natuur en ben in al die jaren maar 1 of 2 keer aangevallen, en dat had ik zelf uitgelokt door me tussen broedende meeuwen te begeven. Het merendeel van hun aanvallen zijn schijnaanvallen maar mensen interpreteren die verkeerd.
Rieneke1
8 jaar geleden
Nou......ik ben eens aangevallen door een kleine mantelmeeuw die z'n jong wilde verdedigen: het bloed liep me over de kop.
Meeuwen kunnen je daadwerkelijk te grazen nemen en ik adviseer mensen dan ook een paraplu op te steken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik werd meer dan 50 jaar geleden al aangevallen door de grote lijsters wanneer die broedden. Dit gebeurde ieder jaar weer. Het waren inderdaad schijnaanvallen, toch maar een paar cm van mijn hoofd verwijderd.
Van roeken zou ik niet bang zijn, maar de kraaien worden steeds agressiever. Als ik jong was moest je ver de velden intrekken om ze te zien, nu heb je bij ons een kolonie, midden in het dorpscentrum.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kraaien broeden niet in een kolonie. Roeken zijn het ook niet maar bedoel je niet Kauwen? Die hebben mij ook nog nooit een haar gekrenkt. En ach, de tijd dat de grote lijsters je nog aanvielen. Die broeden al lang niet meer bij mij in de omgeving (west Nederland)