Kan de bloeddruk, bij het ouder worden, verlagen door het zwakker worden van de bloedvaten?

Als je ouder wordt verandert er van alles in je lichaam. Maar kunnen bloedvaten dusdanig verslappen dat daarmee de bloeddruk ook verlaagt wordt?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
1K

Het beste antwoord

Nee, door het afnemen van de elasticiteit van de vaten en de afzetting van plaque in de vaatwand, wordt normaal gezien de bloeddruk juist hoger bij het ouder worden.

Toegevoegd na 7 minuten:
Een zwakke plek in een vaatwand is een aneurysma, waarbij een soort ballonvormige uitstulping ontstaat in de vaatwand. Als zo'n aneurysma knapt, is dat levensbedreigend. Overigens kan zo'n zwakke plek -afhankelijk van de locatie- ook aangeboren zijn, dus het is niet per se een ouderdomsgevolg. Een ander gevolg van het afnemen van de elasticiteit is het ontstaan van spataderen, wat wél duidelijk meer voorkomt bij ouderen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
WimNobel
8 jaar geleden
Dat veel ouderen een lage bloeddruk hebben, heeft wel te maken met zwakke plekken in de aderwand. Die lage bloeddruk wordt kunstmatig opgewekt door medicatie, juist om te voorkomen dat die zwakke plekken fataal worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
doordat de aderen slapper worden, moet het hart steeds harder pompen om het bloed rond te krijgen. Daardoor stijgt je bloeddruk.