Waarom heeft een giraffe patronen op zijn huid? Heeft het een bepaald nut?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
7.1K

Antwoorden (4)

Deze patronen zorgen ervoor dat een giraf tussen de bomen niet goed te zien is. Ze dienen dus ter camouflage.

Toegevoegd na 28 minuten:
Het vlekkenpatroon op de vacht is uniek voor elke giraffe en verschilt per ondersoort. De vlekken van mannetjes worden meestal donkerder gedurende het ouder worden van de dieren. Daardoor kan herkend worden hoe oud ze zijn.
Amadea
8 jaar geleden
Giraffen ziijn kuddedieren. De vlekken zijn inderdaad voor camouflage, maar niet direct voor tussen de bomen, maar meer zodat het voor roofdieren lasitg is om er een dier uit te pakken als ze bij elkaar blijven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Lijkt mij zinniger +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mij niet, met alle respect. Ooit opnamen gezien (of zelf op safari geweest) van roofdieren die een kudde giraffen belagen? Ze kijken wel uit.
Er is in heel Afrika geen roofdier te vinden die het tegen een volwassen giraffe durft op te nemen. Ze riskeren daarbij vertrapt te worden. Op een kudde giraffen openen ze dus al helemaal niet de jacht. Hooguit worden jongen belaagd, maar die zijn veilig zo lang ze tussen de poten van de moeder blijven. Ook al vanwege het formaat van een volwassen giraffe is het verhaal dat het als schutkleur dient onwaarschijnlijk. Waarvoor het vlekkenpatroon dan wel dient is niet volledig duidelijk. Uit het feit dat er verschillende soorten met elk hun eigen vlekkenpatroon zijn kan worden geconcludeerd dat er sprake kan zijn van sexuele selectie: partners paren met dat individu dat ze er het aantrekkelijkst vinden uit zien. Maar dergelijke hypothesen zijn vrijwel niet experimenteel te toetsen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens de Wiki, sneuvelen er toch héél wat jongen.
"Toch sterft de helft tot driekwart van de pasgeboren giraffen voortijdig door roofdieren als gevlekte hyena's, leeuwen, luipaarden, krokodillen, Afrikaanse wilde honden en mensen.
De giraffe is het meest kwetsbaar als hij drinkt. Als een giraffe drinkt uit een poel moet hij zijn voorpoten (die langer zijn dan zijn achterpoten) spreiden in een spagaat. Omdat een giraffe langer dan een maand zonder water kan, hoeft hij echter zelden te drinken. Ze zullen echter iedere drie dagen drinken als er water in de buurt is, en in de droge tijd zal hij zelden ver van een waterbron te vinden zijn."
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb niet willen beweren dat er nooit jongen sneuvelen. Menige moeder verliest haar koelbloedigheid bij aanvallen door roofdieren en daardoor komt het jong tussen haar poten vandaan, met alle dramatische gevolgen van dien. Maar met schutkleur heeft dat niets te maken.
Doordat een giraffe zijn eten over het algemeen het meest uit bomen plukt werken de vlekken als een verwarring: de bomen werpen schaduwen over de giraffe waardoor hij minder makkelijk te zien is voor prooidieren.
Elk patroon, voor elk ras giraffe is uniek. Ook elke giraffe van hetzelfde ras is herkenbaar aan zijn unieke vlekkenpatroon.
Maar er is nog een reden. De tussenliggende lichtgekleurde patronen zorgen voor een warmte vermindering. De giraffe zijn bloedsomloop is tussen de vlekken in staat om daar de warmte meer af te staan door de huid.