Zijn er ook planten met zenuwen?

Op het eerste gezicht lijken planten zich van dieren te onderscheiden oa. door het hebben van zenuwen/hersens. Maar zijn er ook planten met zenuwen, en daarmee bedoel ik dus niet hersenen want die zullen ze wel niet hebben.
Of is elk organisme met zenuwen automatisch een dier?

Als ik bijv. denk aan de venus vliegenvanger kan ik me voorstellen dat hij reageert op die prikkels van insecten dmv zenuwen maar is dat ook zo?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
2.3K

Het beste antwoord

Ja, als je een zenuw beschouwt als iets waardoor je op een prikkel kunt reageren wel!

Het ligt er maar aan wat je als zenuwen beschouwt. Planten hebben geen zenuwen zoals dieren, maar ze kunnen wel degelijk voelen/ iets bemerken. Een bekende reactie van Acacia' s, als daar giraffen aan beginnen te vreten, is het heel snel aanmaken van bittere stoffen in de bladeren als reactie daarop. Door die bittere stoffen hebben de giraffen maar heel kort de tijd om te vreten, want al na enkele minuten zijn de bladeren zo bitter dat zelfs een giraffe ze niet meer lust. Die bittere stoffen ontleden in het lichaam van de giraffe waarbij blauwzuur (HCN) vrijkomt; de giftige werking lijkt sterk op die van cyaankali!
Dit is duidelijk een geval van een reactie van de plant op een prikkel van buitenaf, net als iemand die iets heets beet pakt snel zijn hand terugtrekt.
Maar er is meer... diezelfde planten geven chemische stoffen af aan de lucht, waardoor hun buurplanten ook die bittere stoffen gaan maken, zelfs als daar nog geen enkele giraffe aan vreet! Bij de reactie op de prikkel is dus waarschuwing voor anderen inbegrepen (iemand die iets heets beet pakt zal roepen: Au, dat is heet, pas op!).

Het mechanisme waardoor planten proberen het afvreten door dieren te beperken, is nog niet zo heel lang goed bekend, maar de bewijzen zijn duidelijk. Dat de plant eerst moet waarnemen dat er gevreten wordt, en daar effectief op reageert, kun je als een prikkel-respons systeem opvatten. Bij dieren gebeurt dat via zenuwen. De parallel is duidelijk.

Overigens wordt bij de zenuwovergangen (synapsen) in dieren de (elektrische) prikkel over de spleet (synaps) heen gevoerd door chemische stoffen; Aan de' overkant' van de spleet zitten receptoren (voor chemische stoffen gevoelige zintuigen) die als reactie op die stoffen de prikkel verder geleiden. Ook de plant werkt met chemische stoffen en daar zijn eveneens receptoren (die opdracht kunnen geven tot het aanmaken van de bittere, cyaanhoudende stoffen). Het verschil is eigenlijk verrassend klein!

Daarnaast kent iedereen het kruidje-roer-me-niet (Mimosa pudica) die, als je erin knijpt, slap gaat hangen. Ook dit is een prikkel-respons systeem. het plantje moet voelen/ waarnemen (anders kan ik het niet uitleggen) dat erin geknepen wordt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Planten regelen hun inwendige milieu, tegelijkertijd rekening houdend met verandering in het uitwendige milieu door het maken van hormonen en enzymen. Hoewel planten geen zenuwstelsel hebben, kunnen ze op die manier toch snel reageren op uitwendige prikkels. Ieder signaal wordt met behulp van hormonen doorgegeven. Het zijn signaalmoleculen die op specifieke locaties in de plant worden gemaakt, in lage concentraties voorkomen en veranderende processen veroorzaken in doelcellen op andere locaties in de plant. Zo reageert het kruidje-roer-mij-niet direct op aanraking met het samenvouwen van de blaadjes van het samengestelde blad."
https://nl.wikipedia.org/wiki/Plantenhormoon Hier staat duidelijk dat planten GEEN zenuwstelsel hebben. Een prikkel is totaal iets anders dan zenuwen, die verbinding maken met de hersenen. Zenuwen geven wel prikkels door.

Andere antwoorden (1)

Nee die bestaan niet. Zoals je al terecht opmerkt: er is geen plant met hersenen. Zenuwprikkels die de hersenen niet bereiken zijn daarom nutteloos omdat er geen reactie op kan volgen. Vergelijk het maar met verdoving. Die zorgt ervoor dat zenuwprikkels naar de hersenen geblokkeerd worden. Een arts kan dan rustig in je snijden en jij reageert daar in het geheel niet op, want je voelt er toch niets van.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoi Maarten, het niet hebben van hersenen hoeft de aanwezigheid van zenuwen niet uit te sluiten. Zowel planten als primitieve dieren reageren wel degelijk op prikkels, ook wanneer ze niets bezitten dat wijn als hersenen interpreteren. Zie mijn antwoord. Geen plus of min van mij.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dag Willem, dat van die plus of min zie ik en je antwoord is een waardevolle aanvulling op dat van mij. Ik heb mij (dat probeer ik altijd zo veel mogelijk) beperkt tot het beantwoorden van de vraag en daar mijn onderbouwing op gebaseerd. Wat jij aan aanvullingen hebt is mij voor een deel wel bekend maar staat los van de vraag of planten zenuwen hebben. Hoe planten op prikkels van buiten reageren is zoals je al zegt nog maar zeer ten dele bekend.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat je eerst moet bedenken wat zenuwen zijn en dan denk ik dat je ze kunt omschrijven als geleidingsbanen waarlangs een prikkel van punt A naar punt B in een organisme wordt overgebracht om daar een respons te creeren.
Ik dacht niet dat de signaal/respons in planten zo worden overgebracht en dat je niet van zenuwen kunt spreken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik dacht hetzelfde als Gerard.
erotisi
8 jaar geleden
Dus planten kennen zeker geen signaaloverdracht via een soort ionenpotentiaal, ten minste zo dacht ik dat menselijke zenuwen werkten?!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed antwoord. Planten hebben geen zenuwen. +