hoe heet het punt waar alle zenuwen vanuit je lichaam bundelen om naar je hersenen te gaan? Is hier uberhaupt een term voor?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
1.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ruggengraat, helemaal bovenaan. Nek dus?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Medulla_oblongata

Antwoorden (3)

Het is de medulla oblongata.

Het verlengde merg wordt ook wel medulla oblongata genoemd. Het is het overgangsgebied van het ruggenmerg naar de hersenen en maakt dus onderdeel uit van de hersenstam. Het verlengde merg is niet groter dan het laatste kootje van de pink, maar het is van vitaal belang.
Het bevat bijvoorbeeld kernen die betrokken zijn bij het regelen van de ademhaling, hartslag, slikken, de omvang van de kleine bloedvaten en daarmee indirect de bloeddruk, waken, slapen, hoesten, braken en andere vitale functies. Daarnaast bevat het verlengde merg de piramidekruising. Hier steken zenuwbanen over zodat de linker hersenhelft de rechterkant van het lichaam bedient en andersom. Het is een belangrijk schakelcentrum tussen het ruggenmerg en de overige hersendelen.
Erna55
8 jaar geleden
Ruggewervel
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik kan het verkeerd hebben maar zou het de hersenstam kunnen zijn?